Svar: Overgang til skemad - 4 mdr.
17. februar 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Lise
Risgrød lyder som en fin grød at begynde med, men du kan også begynde med grøntsagsmos, det står dig sådan set frit for.
Med hensyn til frugtsmag, så er det efterhånden svært at finde grødprodukter uden frugt, med mindre man laver det selv. Generelt kan man sige at det kan være en dårlig idé at begynde med den meget søde grød, da barnet så vil foretrække denne fremfor den mere familiemæssige mad, men det er jo goså vigtigt at vælge noget, som barnet godt kan lide.
Du kan som sagt forsøge med risgrød, du kan også forsøge med majsgrød. Hvis du starter med grøntsagsmos, så kan kartoffelmos være en fin ting, da det danner basis for grøntsagsmosen videre frem.
Med hensyn til temperatur af maden, så skal du ikke måle dette med et termometer, men prøv at smage på det, så du ved hvordan temperaturen virker. Det er i øvrigt altid en god idé at smage på maden, så man ved hvad det er man serverer for sit barn.
Jeg vil forøvrigt foreslå dig at gå på apoteket og købe den bog der hedder 'Mad til spædbørn og småbørn', som fås for ca 65 kr. tror jeg.
God fornøjelse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske