Svar: Oppe 2 gange om natten for at hygge
17. februar 2005
Alder:
2 mdr.
Kære Annelise
Din søn er endnu så lille at han har behov for mad om natten og det vil bestemt ikke være en god idé at give ham vand i stedet for. Han skal have mælk med næring og ikke vand.
Det vil også være normalt at børn i hans alder, han er trods alt ikke mere end knap 2½ mdr. endnu ikke sover natten igennem, men har behov for mad om natten og nogle også to gange.
Da din dreng får flaske, så har det jo den fordel at du ved præcist hvor mget mælk han får og kan se om han spiser sit behov, som jo svarer til 1/6 af hans vægt. Det du kan gøre er derfor at forsøge at give ham lidt ekstra i løbet af dagen og aftenen, således at du evt. putter et ekstramåltid ind lige før du selv går i seng. På den måde kan du være heldig at rykke hans måltider og skabe en rytme der gør at du så også får lidt flere sammenhængende timer.
Hvis du ved at han spiser godt og det er kort tid siden han har fåt mad, så kan du også med ro i sindet beroligere ham og få ham til at sove videre uden mad. Det vil være helt naturligigt at han kan vågne lidt op i løbet af natten også fordi han drømmer og det er ikke ensbetydende med at han skal have mad.
Nu ved jeg jo ikke hvad tid du selv går i seng, men hvis du f.ke.s kunne give ham en flaske ved 23 tiden, så kunne han måske sove til klokken 02.30 og vågne igen kl 6 om morgen og det synes jeg ville være helt fint og helt i tråd med han alder og hans behov.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske