Svar: Vågner mange gange om natten - 9 mdr.
17. februar 2005
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Det lyder umiddelbart som om din dreng har fået det man kalder for 'vanebetinget afbrudt søvn' hvilket betyder at han vågner fordi det er blevet en vane og ikke fordi han reelt har behov derfor.
Vanen ligger i at hver gang han vågner, så får han et sut eller en tår vand eller begge dele, han vågner altså for at få dette.
Det er jo en meget fin service du der er begyndt at lægge for dagen:o) måske skulle du forsøge at skrue lidt ned for dette. Det ville være fint hvis du kunne nøjes med at jælpe ham til at skifte stilling eller stryge ham over håret eller lignende og ikke give ham hverken vand eller sut.
Det tager dog lang til at bryde en vane og længere tid at bryde den end at starte den. Det kan dog godt lade sig gøre og du må forsøge at sige til dig selv at det i sidste ende er bedre for ham at få en sammenhængende søvn. Det er ikke kun vigtigt for dig, men bestemt også meget vigtigt for ham!
Måske kunne det hjælpe at far tog over en nat eller to. Selv om det tager tid, så vil jeg tror at du allerede i løbet af 3 nætter vil kunne fornemme en forskel. Ikke at det lykkes på den tid, men på en eller anden måde, så er der altså noget ved at være konsekvent (og kærlig) 3 nætter igennem.
Hvis I har ferie nu, så er det en god idé at udnytte dette og ellers gøre et forsøg op til en week-end.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske