Svar: Min søn på 10 mdr vil ikke have alm mad
16. februar 2005
Alder:
10 mdr.
Kære Ann-Louise
Med den alder din dreng har, så er han begyndt at blive langt mere selvstændig og vil derfor forsøge at sætte sin vilje mere igennem. Det er der bestemt ikke noget i vejen for, det er helt naturligt og tegn på sund udvikling. Måske oplever du det også når han skal have ble på, - han vil ikke finde sig i at ligge på puslebordet, men vil stå op, så det at blive skiftet er ikke altid en fornøjelse:o)
Den nemmeste måde for ham at sige fra på og 'vise vilje' er dog ved at lukke munden. Det kan han fuldstændig selv kontrollere og du kan jo ikke tvinge maden ind i munden på ham.
Mad skal han dog have og det ved både du og far, og netop det kan jo være med til at gøre at I presser på for at få ham til at spise - og det skal I ikke!
Det er meget vigtigt at I servere den samme mad for jeres dreng som I selv spiser, naturligvis tilberedt så han kan spise den. Hvis det handler om at han er lidt umoden i sin tyggefunktion, så må du mose maden, men det vil være relevant at du forsøger at kombinere den mosede mad med små stykker mad, så han lærer sig at tygge.
Du skal også lade ham selv deltage i måltidet. Da han nu er så gammel at han har fået mere vilje, så er det vigtigt at du også lader ham selv. Det vil sige at du skal stille en tallerken foran ham med et par små stykker mad på og så lade ham gå igang. Indimellem kan du så supplere med lidt ekstra, så du er sikker på at der kommer noget indenbords.
Dernæst er det meget vigtigt ikke at fokusere for meget på ham og hans madindtag, når I spiser. Det er vigtigt at I spiser sammen og at du og far snakker om løst og fast og på den måde fjerner blikket fra jeres dreng. Han skal have lov til at sidde i fred og ro.
Det at knibe munden sammen ved han jo allerede nu er med til at skabe ekstra opmærksomhed omkring ham (han er jo kvik drengen!) og opmærksomhed skal han have udenfor måltiderne. Prøv derfor at lade ham sidde og prøv virkelig at hygge jer uden at se alt for meget på ham eller koncentrere jer om, hvad han laver.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske