Svar: Aftensmad - 11 mdr.
16. februar 2005
Alder:
11 mdr.
Kære Ermelin
Umiddelbart er der jo ingen tvivl om at jeres dreng godt kan tygge og synke sin mad, da han jo uden problemer spiser rugbrød, mon ikke det så er et spørgsmål om tilvænning og tid?
Jeg forestiller mig at du forsøger at tilbyde en blanding af moset og almindelig mad til ham om aftenen, således at han både får moset mad med ske og dermed 'bliver fyldt op' samtidig med at han har mulighed for at tage små tykker mad fra sn tallerken og dermed bliver øvet i at spise selv og i at tygge sin mad.
Han kan med den alder han har stort set spise alt af jeres mad og det er vigtigt at du forsøger at lade ham smage så meget som muligt af jeres, da han endnu er lidt nysgerrig og også vokser en del, men så snart han bliver 1-1½ år så bliver han langt mere selektiv i sine kostvaner og er ikke nær så sulten.
Jeg synes ikke du skal lave specielle retter til ham, men forsøge at servere ham det samme, som I andre får, således at det er tilberedt som han kan lide det og varieret, så han får moset og små stykker. Hvis I skal have meget fremmedartet mad, som er for stærkt for ham, så må du naturligvis tage hensyn til ham, men ellers burde han jo kunne spise som I andre. Kartofler, kød, fisk og grøntsager lyder fint og det spiser I vel også - de dage hvor I spiser ris eller pasta synes jeg ikke at I skal servere kartofler, kød og grøntsager for ham, så spiser han også ris eller pasta:o)
Du behøver ikke give ham nye smagsprøver hele tiden, men simpelthen sige til dig selv at han nu er så stor at han ikke behøver den service det er at få specielle retter - han spiser samme mad som I andre - spiser I varieret, så er det også sandsynligt at han får varieret kost.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske