Brev:
Aftensmad - 11 mdr.
16. februar 2005
Alder:
11 mdr.
Aftensmad - 11 mdr.
Hej Helen
Ja, glemte naturligvis at spørge om dette også...
Min søn på 11 måneder får havregrød med frugt til morgen, rugbrød og frugt til formiddag, springer sin frokost over, som han først spiser ved 14.30-tiden. Her får han rugbrød med leverpostej, smøreost, figenpålæg etc. Herudover har han yoghurt, grøntsager og ostehaps med.
Sen eftermiddag får han engang imellem en kiks eller to med en kop mælk, for at han kan holde til aftensmaden.
Han kan altså sagtens tygge rugbrød, frikadeller, kiks og alt muligt andet.
"Problemet" - hvis det er det... består i, at vi til aften stadig moser hans mad. Ikke så det er fuldstændig findelt, men det bliver most.
Giver vi ham stykker af mad, han selv kan tage med fingrene, så spiser han lidt, men ikke ret meget - og slet ikke nok til at blive mæt. Giver vi ham stykker med gaflen (sådan som han spiser sit rugbrød), så spiser han også kun lidt.
Kun når maden er most, kan/vil? han spise en portion, han kan blive mæt af.
Vi vælger så den løsning fortsat at mose maden, da resultatet ellers er, at han vågner om natten og er sulten - og det gider ingen af os.
Skal vi blot væbne os med tålmodighed og lade ham spise det, han selv vil - selvom det ikke er meget?
Eller er det ok at gå på kompromis med ens egne ønsker og ideer og blive ved at mose hans mad lidt endnu for at få sin nattesøvn?
I øvrigt får han meget det samme om aftenen (kartofler, kød/fisk og grøntsager). Det ved vi, at han kan lide. Satser vi - og giver ham noget nyt, som han måske ikke kan lide/nægter at spise - så får han jo heller ikke noget og vil vågne om natten!
Jeg ville så gerne introducere ham til nye madvarer hele tiden. Vi lader ham smage vores mad og sådan, men vi laver ikke en hel portion "ny" mad og serverer den for ham.
Har du nogle gode råd til, hvordan vi får lavet lidt om på aftensmaden - så det ikke er det samme hver dag?
Og hvad med det der moseri? Har han skovlen under os igen - eller hvad?
Med venlig hilsen
Ermelin