Svar: Flaskeafvænning
16. februar 2005
Alder:
11 mdr.
Kære Ermelin
Det er korrekt at sundhedsstyrelsen anbefaler at børn stopper med flaske ved 1 års alderen, enkelte børn har dog behov for den tryghed der ligger i at få flaske og enkelte voksne nyder jo også den hyggestund det er at sidde med sit barn og give flasken før putning:o)
Med den alder din søn har, så er det dig der skal tage beslutningen om at stoppe med flaske og I skal begge være parate til det. Det er klart at jo ældre han er, jo mere bevidst vil han også være omkring det, men samtidig vil det at han bliver lidt ældre måske gøre at han bedre kan forstå dit 'tegnsprog' når du slår ud med hænderne og fortæler at det er slut.
Som du beskriver det, så lyder det som om at det er hyggeligt og rart for jer begge med flasken. Det er også rigtig at det vil være fornuftigt at skære ned, da hans mælkeindtag (incl. en portion yoghurt) ikke bør overstige ½ liter dagligt fra 1 års alderen. Måske vil an acceptere nedtrapningen uden problemer, men det kan også være at han slet ikke kan forholde sig til at han på nogle tidspunkter godt må få flaske og på andre tider ikke. I sådan et tilfælde bliver man så nødt til at stoppe med flasken helt.
Du må prøve dig frem og se hvordan det går. Bliver du nødt til at afskaffe flasken helt, så kan det være en god idé at gøre det, når flaskesutterne alligevel skal smides ud pga alder. Hvis der ikke er flaskesutter i huset, så er det ikke muligt at give flaske, han vil reagere og sikkert også blive ked af det - men han kommer jo over det.
I stedet for flaske må I finde noget andet som kan indgå som en del af hans putteritual. Måske bruger han sut/sutteklud, måske en spilledåse eller andet. En ny ting som vil være tryghedsskabende for ham også fremover.
Med hensyn til at han har overtaget i forhold til flaske - tja... det er måske naturligt nok, for ham er flasken måske det eneste som er helt det samme fra han var nyfødt? DEt er måske det mest genkendelige og dermed mest tryghedsskabende for ham og det synes jeg jo et eler andet sted også at man må acceptere; men man kan godt prøve at skabe nogle nye rammer i takt med at han nu bliver større:o)
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske