Brev:
Flaskeafvænning
16. februar 2005
Alder:
11 mdr.
Flaskeafvænning
Hej Helen
Min dreng er lige præcis 11 måneder.
Han får en flaske før sin middagslur og en flaske, når han bliver puttet om aftenen.
Engang imellem vågner han op om natten og er meget urolig og grædende - der giver vi ham en lille flaske på ca. 100 ml, da det er det eneste, der hjælper.
Vi har forsøgt at få ham til at drikke vand af en kop i stedet, da vi er ret trætte af det, men det nægter han altså. Men vi trøster os med, at det forhåbentlig snart hører op - det er i det mindste ikke hver nat...
Nå, men jeg ville spørge, hvordan man smartest får vænnet ham fra de to andre sutteflasker - han er jo snart 1 år.
Vi er allerede begyndt at nedtrappe mængden i eftermiddagsflasken, hvilket er helt uden problemer. Jeg er faktisk ret overbevist om, at det bare er noget hygge-noget. Kan vi erstatte hyggeflasken med noget andet?
I aftenflasken får han stadig alt, hvad han kan drikke, da der ofte er sammenhæng mellem, hvor meget han drikker der, og om han vågner om natten...
Han er meget god til at drikke af glas og kop i løbet af dagen, så han får meget væske ned fordelt over hele dagen.
Men det er jo noget med, at når de er 1 år, må de maks få ½ liter mælkeprodukt dagligt. Så det er vel ret væsentligt, at vi får afskaffet den aftenflaske - eller hvad?
Er det bare os som forældre, der er for dårlige til at skære igennem og dermed KUN tilbyde ham væske / vand i kop - både når han vågner om natten, men også før han skal sove.
Der er helt klart også hygge over aftenflasken!
Vi vil jo - som alle andre forældre - gerne gøre det bedste for vores barn. Men jeg er ret sikker på, at vores dreng snører os engang imellem. Han er en bestemt herre, der ved hvad han vil, og hvad han ikke vil.
Normalt synes jeg, at vi er ret gode til at "håndtere" ham og respektere hans temperament samtidig med, at vi gør det klart, hvem der bestemmer. Men med flaskehalløjet føler jeg altså lidt, at knægten har overtaget - og det er ikke godt!
Håber, du har nogle gode råd.
Med venlig hilsen
Ermelin