Brev:
Skemad og modermælkserstatning - 6 mdr.
5. oktober 2015
Alder:
6 mdr.
Skemad og modermælkserstatning - 6 mdr.
Kære Helen.
Så er banditten blevet 6,5 måned og er blevet stor og fræk;-)
Han er en stor knægt på 10,5 kg, sidder selv, vender sig osv. Fuld fart på fysisk, og vil hele tiden have der skal ske noget. Tror han bliver en gladere knægt, når han kan kravle, så han kan komme hen til de ting han gerne vil.
Han har de sidste 2 måneder fået movicol dagligt grundet flaskeernæringen, hvilket har virket helt perfekt, han får 1 brev dagligt og vi har stort set ingen problemer haft til trods for 2 skemåltider dagligt. Da han blev 6 måneder startede jeg op med 3 måltider dagligt samt kød. Dette har båret en masse problemer med sig. Afføringen er hård, leret og svær for ham at komme af med. Han er voldsom urolig flere timer før han kommer af med afføringen og vågner om natten da han lige skal af med noget luft.
Han vågner generelt mere om natten og skal lige have sutten, har han evt brug for mere tryghed? Før i tiden sov han bare når han sov, nu vågner han et par gange efter han er faldet i søvn og er ked af det.
Det forstyrrer nattesøvnen og han har mange korte opvågninger der dog for det meste kan klares med shh shh shh og en sut.
Hans flaskeernæring er gået fra 7-8 i døgnet til 5-6 hvilket jeg kan læse mig frem til er helt fint. Mit spørgsmål er dog at jeg ikke synes han virker særlig intereseret i flaskerne i løbet af dagen. Om natten spiser han dog 2 gange, ca 200 ml ad gangen.
Sidste uge skrev jeg ned hvad han fik af ml, og det var mellem ca 900 ml. Er det ok? Tror måske at han ikke gider flaskerne i løbet af dagen fordi han ikke er sulten nok og jeg nok tilbyder det oftere end han har behov.
Jeg er ikke sikker på hvor store hans skemåltider er, men vil gætte på ca 1 dl. Jeg har de sidste dage kun givet 2 da jeg ville give maven lidt ro, men kan jeg jo ikke blive ved med.
Så mit spørgsmål er hvad jeg kan gøre?? Er der noget bestemt jeg kan give ham for at få gang i maven? Har hørt at havregrød skulle være godt?
Hvor meget movicol må han få?
Jeg giver grød og frugtmos om morgenen, grøntsagsmos og frugt til middag og aftensmaden er grøntsagsmos og frugt. Jeg har ved 1 af måltiderne givet sveskemos istedet for frugt da det hjalp ham tidligere med afføringen. Men tror det giver ham luft i maven.
Samtidig kan jeg indimellem se skemaden i hans ble, altså øllebrøden eller gulerød. Er det fordi hans tarmsystem ikke er klar til skemaden eller?
Jeg synes generelt jeg har svært ved at læse han signaler, da han var mindre var jeg aldrig i tvivl om han var sulten, ondt i maven eller bare træt. Nu er det ofte gætværk og jeg er i tvivl om hvad der gør ham ked af det.
Samtidig har jeg svære ved at trøste ham, han "kravler" på mig, nærmest som om han prøver at komme væk fra mig og alligevel vil være hos mig.
Har læst at de i denne alder skal have ca. 750 ml mælk i døgnet. Han spiser 400 om natten, så dvs at han kun skal have 350 ml i løbet af dagen?
Om kan jeg overhovedet forvente at han kan spise et skemåltid og drikke mælk på de 2 timer han er vågen inden han sover igen. Han gylper en hel del i løbet af dagen hvilket han ikke har gjort før og tænker det er fordi han får så meget ned i den lille mave.
Håber du kan hjælpe mig med en god dagsplan.