Brev:
Væske nok 6 mdr
16. august 2015
Alder:
6 mdr.
Væske nok 6 mdr
Kære Helen.
Tak for dit svar sidst. Det hjalp meget at få en plan, som jeg kunne forsøge mig frem efter.
Min dreng er nu 6 mdr. og jeg har nu igen et spørgsmål, som jeg håber at du kan hjælpe med.
Min søn er en stor dreng på 75 cm og 8,7 kg, og har hele tiden haft travlt med at vokse. Jeg blev derfor anbefalet af sp at starte op med mos og grød da han var omkring 4,5 mdr. I starten smagte han kun og var ikke rigtig interesseret, men da han blev 5 mdr, var han helt vildt interesseret i mad, og havde godt styr på styring af tungen. Derfor gik han hurtigt over til at få 2 små måltider om dagen og blev ammet udover.
De sidste 2 uger har han dog fået 3 måltider og de er blevet gjort større og større. Jeg har prøvet at følge din anbefaling til en anden herinde, med at give ham mad når han vågnede fra lur og amme ham inden næste lur. Dette har fungeret nogenlunde indtil for en uge siden. Den sidste uge har han totalt afvist brystet om dagen – jeg skal sætte mig helt alene, hvor der ingen forstyrrelser er og tvinger ham nærmest til at tage brystet, hvorefter han sutter i 5 sek, og så kæmper alt hvad han kan for at komme op at sidde og væk fra brystet. Han har slet ingen interesse. Eneste måde jeg kan få ham til at drikke lidt hos mig er, når jeg tager ham efter en lur hvor han er sulten, og lægger mig i sengen med ham, så spiser han ca. i 5 min.
Mad synes han derimod er det mest spændende i verden, så jeg har sat hans portionsstørrelse op, så han får ca. 2 dl hver gang og vand til af en kop. Jeg synes dog ikke at han drikker så godt, og mit spørgsmål er derfor, hvordan sikrer jeg mig at han drikker nok, nu når han ikke vil ammes mere om dagen? Og skal jeg tilbyde ham mme til måltiderne, så han får noget mere mælk?
Han blive stadig ammet 1-2 gange om natten og får 200 ml mme af flaske om aftenen, men slet ikke om dagen mere.
Vores dag ser således ud:
Kl. 6: amning 1 bryst. Ofte vågner han herefter og vi står op.
Kl. 7 Hirse/Havregrød (lavet halvt vand, halvt mme) m lidt frugt. Vand af kop
8.30 første lur (sover ca. 2 timer)
11.30 Grønsagsmos m lidt kogt kødbolle til. Vand af kop. Lidt frugtmos til dessert
13 anden lur (sover ca. 2 timer)
15.30 frugtmos/blød frugt han selv bider af. Vand af kop
17 powernap (30-45 min)
18 grønsagsmos m lidt kogt kødbolle til. Vand af kop. Lidt frugtmos til dessert.
20 200ml mme. Godnat
3 amning 1 bryst
Hans afføring er lidt hård, men det gør ikke ondt eller besværer ham, når han skal af med den, og han har afføring min 1 gang om dagen, ofte flere.
Så hvad gør jeg med hans drikkelse, fortsætter med vand af kop eller skal jeg give ham mme, for at han får noget mere mælk?
Med venlig hilsen
Liv