Svar: Stadig svært mod fast føde
18. juli 2015
Alder:
10 mdr.
Kære Max´mor
Tak for dit brev og fine tilbagemelding :)
Selvom du ikke synes, at der er sket store fremskridt, så lyder det dog som om, at det går den rigtige vej og det du fortæller lyder helt normalt for alderen:)
Jeg vil anbefale dig at fortsætte med de forskellige typer mad. Det er super, at du servere mad med udgangspunkt i den mad, som du selv spiser. Det er ligeledes super, at du giver ham mad i stykker, som han selv kan holde i hånden, små hapsere, som han kan øve pincetgreb med og også stadig giver ham mos.
Han kan spise både med fingrene og også forsøge sig med en gaffel, en ske vil han sandsynligvis stadig have svært ved at mestre. Men han må gerne forsøge sig. Samtidig med, at du lader ham sidde med lidt mad i hånden, gumle selv, smage selv osv. så må du supplere ham med lidt på en ske, så du på den måde får ham fyldt lidt ekstra op. Præcist som du også nogle gange forsøger - forsæt på denne måde:)
Det vil være rigtig godt, at du starter med at give ham lidt mad i hånden, som han kan sidde og gumle på selv - det hjælper ham til at forstå, at det er spisetid og han forberedes på, at han nu skal have mad. Du må også meget gerne give ham lidt mad fra dit skød eller lade ham spise og smage maden fra din tallerken - hvis han synes dette er mere spændende, så er det helt okay at lade ham spise her.
Han må gerne få sovs nu - også brun sovs, bearnaise osv. som indeholder sødmælk. Mange børn kan godt lide sovs, så prøv om du kan mose hans kartofler med sovs om aftenen eller lave f.eks. ris med sovs. Giv ham dette med en ske og lad ham så selv spise små stykker frikadeller eller lignende ved siden af.
Det er helt okay, hvis han spise 4 skefulde mad og derudover nogle små hapsere, gumler, gnasker osv. Det vigtigste lige nu er ikke, at han spiser meget, men at du bibeholder hans lyst til at putte i munden, smage på maden osv. Det skal forbindes med noget trygt og dejligt og rart at spise - det må ikke udvikle sig til en kamp.
Du skal derfor også være meget opmærksom på hvordan du reagerer, når du ikke synes at han spiser nok. Han er meget bevidst nu. Han mærker tydeligt, at når I sidder ved middagsbordet, så er øjnene rettet mod ham, hvad han spiser, hvordan han spiser og hvor meget han spiser. Det er vigtigt, at han nu får madro og har mulighed for at spise lidt uden at I kikker for meget på ham. Det kan godt være derfor, at du oplever, at han på en cafe spiser bedre, - her er fokus ikke på ham på samme måde…
Prøv derfor også nogle gange at lade ham spise alene ved bordet, imens du er ved køkkenet, lægger tøj sammen, tømmer opvaskemaskine eller hvad du nu kan lave af praktiske ting i nærheden og imens han spiser - så du er der, kan holde øje med ham, men samtidig giver ham madro.
Prøv når du giver ham mad, også at tilbyde ham små hapsere med dine fingre. Prøv at få dem ind i siden af munden på ham, så han med det samme tygger sammen omkring dem og derfor kommer igang med at spise.
Lad ikke måltidet trække ud for længe. Det lyder fint med de ca. 20 minutter og hvis han herefter ikke vil spise mere, men vil ned at lege, så er det fint at tørre ham om munden og vaske hans hænder og lade ham lege - og du skal så ikke sætte ham til bords igen efter ½ time. Det lyder som en god regel, at der går ca 2 timer imellem hans måltider - hvis han ikke spiser så meget til det ene, så spiser han måske mere til det næste:) Hvis du tilbyder mad for hyppigt, vil han hurtigt kunne føle sig presset.
Følg dagsplanen, så spisetiderne er ens hver dag. Jo mere ens spisetidspunkter han har, jo mere vil hans indre ur tilpasse sig og han vil begynde at føle sult og parathed til at spise, når han så sættes til bordet ved dette tidspunkt. Hold på samme måde fast i de 2, evt. 3 amninger dagligt - selvom du ikke føler, at det gør den store forskel, så er det vigtigt, at han ikke fyldes med mælk, for det vil fjerne hans appetit og lyst til at spise mere rigtig mad:)
Han har ikke brug for tænder, for at kunne tygge. Hans gummer er hårde, så han vil godt kunne tygge uden tænder:) Men naturligvis må du stadig meget gerne give ham grød og mos, så du på den måde sikre ham lidt ekstra mad og sikrer, at han får noget, som ikke kræver alt for meget koncentration fra hans side - der er så meget andet, som interesserer ham mere end mad…:)
Fantastisk at han er begyndt at gå! Super. Det giver ham naturligt behov for lidt ekstra energi, men samtidig er det nu langt mere spændende for ham at bevæge sig rundt på egen hånd - og dermed ikke særlig sjovt at skulle sidde i høj stol og spise. Prøv at finde balancen mellem at han skal begge dele - gå rundt, lege, stimuleres rigtig godt både motorisk og mentalt og så også have perioder, hvor han sidder ned og spiser sin mad.
Det lyder ikke som om, at han kommer til at mangle mad, men som om, at han lige nu gennemgår en stor udvikling og maden har ikke hans første prioritet. Det du gør lyder dog rigtig fint og I er stille og roligt på vej i den rigtige retning - også selvom du oplever ham småtspisende. Hold fast i at han kan spise det hele "godt kogte pastaskruer blandet med lidt smør, hvid ovnbagt fisk med sovs, kylling, kødsovs, laks, kartoffelmos, søde kartofler, gulerødder, fiskefrikadeller, lasagne, frugtmos, risgrød, boghvedegrød, færdiglavet mos, tuber med frugt" osv. Det er super fint - også selvom han spiser meget lidt. Brug som udgangspunkt jeres mad, server ikke babyretter, men familiemad, så sikrer du variation og det er mindre frustrerende for dig, hvis han ikke spiser så meget…
Jeg håber, du kan bruge lidt af dette videre og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Fortsat held og lykke - og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske