Svar: Kanel i vuggestuer og børnehaver?
25. oktober 2014
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Ja - der er kommet nye retningslinjer omkring kanel og små børn:)
Kanel indeholder Kumarin, som kan give leverskader. Moderate mænger kanel er ikke sundhedsskadeligt, men det kan være sundhedsskadeligt at spise større mængder kanal – og det er vigtigt at være særligt opmærksom på, hvor meget kanel vi giver vores børn. Især hvis barnet er under 2 år gammelt.
I Danmark får rigtig mange bør kanel, når de f.eks. tilbydes havregrød, risgrød (eller risengrød), eller majsgrød. Mange familier bruger kanel som "drys på toppen" og som alternativ til sukker, men det er ikke så godt, for barnet indtag kan hurtigt blive for stort. Og derfor er det rigtig fint, at du er opmærksom på, hvor meget kanel I bruger der hjemme, og hvor meget kanel der gives i institutionerne, som du kommer i.
Det tolerable dagligt indtag (TDI) for kumarin er af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fastsat til 0-0,1 mg/kg/legemsvægt.
Det betyder i praksis, at et 1 årigt barn, der får en kvart teskefuld kanel på havregrøden ca. 4 gange om ugen, vil få en lille overskridelse af det tolerable dagligt indtag (TDI) for kumarin. Får barnet grød med kanel mere end 4 gange om ugen, vil barnets TDI af kumarin overskrides ekstra.
Du kan læse mere om kanel i min artikel "Gode råd om børn og kanel" fra 27. november 2013. Du finder artiklen i min artikelsamling:)
Håber dette hjælper dig videre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske