Brev:
Baby på 7 måneder er ikke glad for skemad
14. august 2014
Alder:
7 mdr.
Baby på 7 måneder er ikke glad for skemad
Kære Helen.
Jeg har læst en del af dine svar til andre, men nu har jeg selv brug for hjælp ang. skemad.
Min datter på lige lidt over 7 måneder, har været utrolig lang tid om at komme i gang med skemad. Hun har simpelthen ikke ville, og har bare siddet med lukket mund uanset hvad jeg har tilbudt (undtagen sveskemos). Jeg gik igang med skemad da hun var lidt over 4 måneder, men hun er først inden for de sidste 2 uger begyndt at vise interesse. Hun spiser blomkål og søde kartofler, det er et hit. Hun får sin egen ske, og får lov til at sidde med hele klør fem nede i skålen, da hun ellers bliver sur, og mister interessen. Skal hun fortsat have lov til det? Hvis jeg f.eks giver hende en agurke ring, er hun kun interesseret i den, og mister fokus fra maden.
Når jeg f.eks. giver hende kød, sidder hun og ligner en der er ved at kaste op. Det er det samme med f.eks. blendede æbler, fordi der er lidt struktur i. Hun afviser det ikke, men hun har det i munden i Meget lang tid inden hun sluger det. Når hun sluger det, giver det et gys i kroppen på hende. Er det bare en vanesag, at hun skal vænne sig til noget med mere bid i?
Jeg er lidt i tvivl om jeg skal tilbyde hende bryst efter skemad, da jeg ikke synes hun spiser så meget endnu, vi er stadig lidt på smagsprøve niveau. Jeg har svært ved st vurdere hvor meget hun skal spise før hun ikke behøver bryst bagefter.
Jeg ved godt man ikke skal sammenligne børn, men alle de andre børn i mødregruppen, bliver nærmest ikke ammet mere, og spiser grov kost, og min blivef nærmest stadig fuldammet, og spiser ret flydende mos. Jeg får en lille smule stress, og tænker hvornår hun for alvor begynder at få grød glæden frem.
Her til sidst, har du nogle gode forslag til morgenmad, da hun ikke synes havregrød er et hit.
Med venlig hilsen
Sofie, en lidt frustreret mor