Svar: Søvn - vildrede - hjælp
28. februar 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Mor til Louie
Tak for dit brev og velkommen til :)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for 4 amninger i døgnet og jeg anbefaler normalt at disse amninger ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Når jeg ser på din dagsplan, så ser det ud som om at Louie ofte ammes 3 gange: inden middagslur, aften og nat og det er sandsynligvis for lidt. Det lyder derfor som et helt reelt behov, når han vågner og søger brystet kl 01...
I den nye plan du har forsøgt efter han har været syg er der en amning inden middagsluren, som han ikke rigtig har ville. Derfor har du ammet ham sen eftermiddag og inden inden han er puttet. Igen er det naturligt at han har brug for en ekstra amning sen aften eller først på natten - og måske især hvis hans indtag om dagen har været sparsomt.
Det er helt naturligt at han i forbindelse med sygdom har haft nedsat appetit og derfor ikke spist og drukket så meget, som han måske behøver og det er helt naturligt at han i den forbindelse kan vågne om natten og søge brystet ekstra. Dette både for at fylde sig ekstra op, men også fordi han, når han ikke er frisk, naturligt har brug for den ekstra tryghed, som brystet giver ham.
Du skal naturligvis være opmærksom på ikke at øge hans behov ved brystet, men stadig sikre ham mad, mælk og væske nok hele dagen igennem så han får sit behov sufficient dækket over 24 timer - men stadig også give ham mælk sen aften. Du skriver at I har forsøgt med drømmemad, men at det ikke fungerer - jeg går ud fra at du her mener en amning sen aften - og det er helt okay, hvis han ikke kan spise i søvne, før du selv går i seng. Men han skal så stadig tilbydes brystet, når han vågner og melder sig :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 04: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmoss med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes en lille smule flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er nu mere og mere jeres mad og I må godt forsøge med lidt risretter med sovs, ligesom han kan få indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), laks fra ovnen osv. Maden skal nu have lidt mere bid og smage af noget. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter i hånden, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. kl 19.30-20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes
Du må gerne forsøge at holde fast i rytmen, så han kommer op til samme tid hver dag. Når dagen starter til samme tid så er der større sandsynlighed for at resten af dagen følger dette, så du begynder at kunne regne med nogenlunde tidspunkter for formiddagslur og middagslur og putning om aftenen. Det er rigtig fint med flere måltider dagen igennem og disse bør, som du også forsøger, serveres til nogenlunde samme tid - det er alt sammen med til at påvirke hans indre ur, hans indre rytme og på den måde hjælpe jer til at få lidt mere struktur. Det vil hjælpe dig, at du nogenlunde ved, hvornår han sover og hvornår han spiser, er aktiv osv.
Naturligvis skal du kunne trille en tur med barnevognen og komme ud af huset. Du må prøve at passe dette ind med at han f.eks. får skemad, evt. ammes og derefter sættes i sin vogn. Han må gerne sidde op, kikke på verden, opleve, mærke og fornemme og så triller du af sted op for at handle eller hvad du nu skal. Og så lægger du ham først ned, når han tydeligt viser sig parat og han kan sove imens du er på farten. Skal du i mødregruppe eller andet, så vil han måske sove, når du ankommer, men vil så vågne op undervejs og kan så her komme op, igen få noget at spise, lege osv. og evt. blive ammet inden han så puttes igen.
Det lyder som om at du gør det rigtig godt og det er små ting der måske skal ændres på, - jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske