Svar: Sovetider om dagen
27. februar 2014
Alder:
9 mdr.
Kære As mor
Tak for dit brev :)
De fleste børn på 9 måneder har brug for 14 timers søvn i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover 2 lure dagligt - sammenlagt ca 3 timer og så sover barnet ca 11 timer om natten. Og ud fra det du fortæller, så lyder det faktisk som om at det kan passe meget fint hos jer.
Det lyder også rigtig fint at lade formiddagsluren ligge ca 9-9.30, når dagen starter omkring kl 7 - og faktisk må du godt vække ham om morgenen, hvis han ikke vågner af sig selv, netop for at få en rytme kørt ind. Hvis I står op til fast tid hver morgen, vil du naturligt lettere kunne putte ham til fast tid dagen igennem og stille og roligt vil du så kunne regne med, hvornår han sover, spiser, er aktiv osv.
At din dreng bliver urolig, ked af det, pylret, tænker jeg hænger sammen med at han nu har brug for lidt flere udfordringer og herunder at han skal have mere rigtig mad. Han skal have flere måltider dagen igennem, hvor han sættes i sin høje stol, sidder med mad i hånden, som han prøver at spise selv, samtidig med at du også mader ham og sikrer ham, at han får det han har behov for.
Det er vigtigt at han får så meget forskellig mad som muligt, fordi maden og maden sammensætning også har betydning for hans søvn. Ligesom det at spise selv naturligt vil stimulere ham mentalt og dermed også "køre ham træt" og give ham behov for at sove. Det er vigtigt at hans vågne perioder nu er aktive periode og at han er aktiv både motorisk og mentalt - fordi han så derefter vil være mere parat til at have en god søvnperiode :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur (uden flaske her) og sover her 1.5 time
Frokost 12: Tilbydes små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Han må også gerne få rester fra aftensmaden, det kan være godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, kogte grøntsager i stykker, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13-13.30 og sover her igen ca 1.5 time
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Tilbydes en godnatgrød kl ca 19.30 - får børstet tænder
Flaske og puttes til natten 19.45-20
Sen aften 23-24: Flaske
Som du kan se så indeholder min plan en del måltider dagen igennem og en del af hans aktivitet går derfor med at øve sig i at spise selv, arbejde med maden, finde ud af at håndtere det, putte det i munden osv. Derudover sikrer de mange små måltider at hans blodsukker holdes stabilt og det er vigtigt i forhold til hans humør - hvis han mangler mad, hvis hans blodsukker falder eller hvis det stiger hurtigt, fordi han spiser noget med et højt sukkerindhold og derefter falder det igen, ja så vil hans humør naturligt køre op og ned på samme måde. Når børn er kede af det, pylrede osv. dagen igennem, så kan det derfor ofte være en god idé at se på kosten:)
Når det er sagt, så er det naturligt rigtig svært at være ham lige nu - han øver sig i at kravle, men mestrer ikke teknikken og bliver naturligt frustreret, når han kæmper og ikke kan komme frem. Når det endelig lykkes for ham at flytte på sig, så går det sandsynligvis baglæns og så bliver han ked af det. Det er derfor vigtigt at du lige nu prøver at hjælpe ham med at blive mobiliseret, så han lærer det. Du kan sætte dig bag ham, holde ham om livet og hjælpe ham med at vippe frem og tilbage. Det er fra den vippende stilling at han lærer at kravle.
Mellemørebetændelse gør naturligvis ikke humøret bedre. Og det er godt at du har fået ham tjekket:)
Når du føler at han ingenting vil må du godt sætte ham i klapvognen - evt. trille ham en tur - kan du det, hvor du bor? - og her lade ham sidde op, kikke på verden, ting I triller forbi. Tager du op at handle i et indkøbscenter eller lignende og der er mulighed for at han kan sidde i en indkøbsvogn, så må du også gerne gøre dette. Du må godt bruge hans vågne perioder på aktiviteter af forskellige slags og behøver derfor ikke holde dig hjemme. Og hvis han har sin klapvogn med og falder i søvn undervejs, så er det helt okay - du kan lægge indkøb osv. ind, så det passer nogenlunde med de tidspunkter, hvor du tænker at han så kan sove lur.
Jeg håber at ovenstående plan giver lidt idé om hvordan dagen kan skrues sammen, hans behov for søvn, sovetider osv.
Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske