Brev:
Urolig søvn - vågner ofte
24. januar 2014
Alder:
4 mdr.
Urolig søvn - vågner ofte
Hej Helen
Skriver til dig igen vedr. Frederiks søvn - ved han ikke er så stor, så er i tvivl om, hvad jeg kan forvente (4 mdr. og 10 dage) - men er omvendt bange for, at det vi gør pt kan give dårlige vaner på lang sigt, så vil gerne høre din mening.
Han sover fint om dagen 3-4 lure - når vi lægger ham, vugges han i vores arme indtil han sover eller næsten sover (lidt forskelligt hvor hurtigt det går) og så lægges han i barnevognen. Nogle gange om eftermiddagen vågner han flere gange, og kan kun få ham til at sove igen ved at tage ham op og vugge ham - aer vi ham og vipper vognen, ligger han bare med store øjne.
Og prøver at stile mod at han altid får 5 timer om dagen, så derfor prøver vi altid at få ham til at sove videre, når han vågner. (han sover 14-15 timer i døgnet oftest)
Han puttes kl. 21-21.30 hvor han ammes og lægges i sin seng - han når dog altid at falde i søvn - tager jeg brystet fra ham, inden han sover helt, brokker han sig. Derefter får han mad igen kl. ca. 24, 03 og 05 eller 06. Står op mellem 5.30 og 7.00 (vi ligger dog altid og putter i sengen og jeg ammer, hvis han vågner 5.30) - nogle gange falder han så i søvn igen.
Men han har ca. halvdelen af ugens nætter - nætter hvor han vågner hver time - han ligger med store åbne øjne, småsnakker og hele kroppen bevæger sig - prøver jeg ikke at gøre noget, begynder han at pjevse - og jeg kan ikke rigtig få ham til at sove videre i hans seng (tremmeseng sat sammen med vores) - så jeg ender med at tage ham op og vugge ham, til han sover igen.
Jeg er klar over, at amning og det at vugge i søvn, ikke er gode vaner - hvad kan jeg gøre, for at give ham vaner, hvor han selv kan komme videre i søvnen? Og kan jeg forvente det i hans alder?
Når jeg ammer om natten, falder jeg ofte i søvn, og vågner først en time senere - hvor han så sover i min favn - jeg lægger ham så over i hans egen seng - hvor han så ofte vågner efter 5 til 1 time - tror du det er fordi jeg ikke får lagt ham, så snart han er færdig med at spise, at han vågner så ofte? Jeg tænker jeg så må prøve at sætte vækkeuret, for helt umuligt at holde sig vågen for mig.
Glæder mig til at høre dit svar - vil gerne give ham nogle gode vaner, så dette natteroderi ikke bliver ved, når han bliver ældre.
Kærlig hilsen
Signe