Svar: Lur om eftermiddagen giver problemer
15. januar 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Arthurs mor
Tak for dit brev :)
Du har en rigtig god fornemmelse af, hvad problemet er hos jer - og du har ret - det er et problem, at Arthur ikke sover lang nok middagslur og derfor har brug for en ekstra powernap sidst på dagen, for at eftermiddagen ikke skal blive for lang. I ferien, hvor storesøster ikke har skulle hentes om eftermiddagen, har I kunne køre en rytme, hvor Arthur sov 2 længere lure i løbet af dagen - og det fungerede godt. Men nu er det atter hverdag og han vågner, når storesøster hentes - øv.
Så hvad skal du gøre? Ja et eller andet sted så tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du kan undgå at Arthur vækkes om eftermiddagen. Du skriver, at I kører i bil og at han ofte vågner, når storesøster sætter sig ind i bilen... Jeg går ud fra, at I stadig bor i udlandet og at der hvor I bor, er det ikke muligt at køre med barnevognen og gå hjem, så I er afhængige af bilen (og måske aircon i bilen)...
Er det så muligt at storesøster kan hentes senere, så han måske kan sove en time længere - så i stedet for at komme op kl 14, så kan han sove til kl 15, hvorefter storesøster så hentes og herefter kan han så holde sig vågen til kl 19, hvor han så puttes til natten?
Alternativt kan du måske lave et eller andet arrangement, så storesøster nogle gange bringes hjem af en anden ...
Det behøver ikke nødvendigvis være hver dag, men det kan godt hjælpe jer, hvis I bare 2-3 dage hverdage kan arbejde på at han får lov til at have en rytme med to lure. På samme måde kan I også arbejde på dette i weekenden. Jo mere han stille og roligt vænner sig til igen at sove to lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur, jo mere rolige vil jeres dage og nætter også blive. Tiden vil naturligt også hjælpe jer lidt videre, for i takt med at han bliver ældre, vil han naturligt også kunne være vågen i længere tid samtidig med at hans behov for søvn om dagen bliver mindre, så hans lure naturligt bliver kortere og det hele vil så på sigt bedre passe sammen:)
Jeg håber ovenstående giver lidt idéer og samtidig også lidt ro med på vejen:)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske