Brev:
Søvnproblemer stadigvæk
5. januar 2014
Alder:
16 mdr.
Søvnproblemer stadigvæk
Kære Helen.
Jeg skriver til dig i desperation fordi du tidligere har givet os nogle gode råd ifm. vores datters søvnproblemer. Hun har aldrig sovet ret godt om natten og det meste af hendes liv har hun værget sig mod at skulle falde i søvn og haft mange opvågninger, men de sidste par uger er det gået helt skævt og det påvirker efterhånden både mit humør og vores parforhold meget.
Hendes dagsrytme har længe varieret fordi hun sover rigtig dårligt i sin vuggestue og ofte indhenter hun søvn når hun så er hjemme i weekender/sygdomsperioder. I lang tid har hun sovet ca 1 time kl 9.30 og 13 men vi prøver at gå over til 1 daglig lur kl ca 11.30 for at hun skal være nemmere at få i seng om aftenen. Hun er meget træt om formiddagen, men hvis det lykkes at holde hende vågen til 11.30 sover hun gerne 1- 1 1/2 time til middag og så er hun ret flad kl 17 og så putter vi kl 19. Har hun sovet senere putter vi kl 20 og så er det ofte meget svært.
Det har tidligere gået ok, men nu har vi haft en del aftener hvor hun slet ikke har villet være hverken i sin seng, i vores seng eller i vores arme. Selvom vi har et godt putteritual hvor hun får bad, tandbørstning og bog og virker rigtig træt, rejser hun sig hurtigt op i sengen, rækker armene op og græder til hun kommer op til os. Først kan hun trøstes ved det, men vi kan ikke få hende til at falde i søvn, hverken ved at lade hende blive i sengen med sutter og bamse eller ved at gå med hende. Hvis vi afbryder putteseancen og lader hende lege er der ingen problemer og hun har altid været B-menneske, men vi kan ikke holde ud at have hende oppe til midnat og selvom hun ofte får lov at sove til 7-8 tiden så virker hun meget træt når hun ikke har sovet fra kl 19-20.
Det virker som om at hun bare ikke VIL sove og for tiden vil hun bestemme ALT selv! Det virker også som om at hun spiller min kæreste og jeg ud mod hinanden ved at kalde på den ene når den anden har hende. Og så er hun meget urolig, så selvom hun ikke hele tiden er ked af det så kører hun bare rundt både i sengen og i vores arme. I går varede det 3-4 timer hvor vi skiftedes til at tage hende og det endte med at alle råbte af hinanden og jeg til sidst fik gået hende i søvn med tårerne trillende ned af kinderne. I dag er der gået 3 timer og hun sover stadig ikke. Lige nu ligger hun med min kæreste i sengen og alligevel klynker hun og kører rundt i hele sengen. Det skal også siges at hun sov 2 timer til formiddag og 1/2 time kl 16 for at indhente den tabte søvn fra i nat (men i går sov hun fra 13-14.30 og der var det ligesådan).
Ovenpå det hele har hun lige været syg (hvilket hun stort set har været konstant siden hun startede i den forbandede vuggestue) og har stadig udslæt rundt om munden som jeg vil tage hende til lægen og få tjekket i morgen. Hun virker bare ikke til at være generet af det, så jeg tror ikke rigtigt på at det er det..
Har virkelig brug for at råd. Bør vi sætte fastere grænser for hende og vise hende hvem der bestemmer og lade være med at lade os styre af hende og hele tiden tage hende op, gå rundt med hende, tage hende med ind i seng osv. Eller skal vi lade hende selv bestemme hvad tid hun skal sove og hvor henne. Skal vi prøve noget andet ift. hendes rytme så vi får vendt hendes dumme mønster? Min kæreste har forslået at hun bare kan ligge med i sofaen og se fjernsyn til hun går omkuld, men det lyder helt forkert inde i mit hovede og før da jeg lå med hende i sofaen ville hun bare ned og lege..
Hun sover heller ikke igennem mere, som hun gjorde i sommers hvor hun sov 2 gode dagslure kl 9 og 14. Nu virker det næsten som om at jo tidligere hun kommer i seng jo flere gange vågner hun i løbet af natten. Ofte ender det med at hun kommer ind i vores seng, hvor en af os så må gå ind på sofaen. Min kæreste synes bare at vi skal gøre det der nemmest får hende til at sove, men jeg synes måske at det er bedre at tage kampen og få hende til at sove i sin egen seng så vi kan have vores soveværelse i fred.
Sikke en smøre.. Jeg orker bare ikke mere! Har lyst til bare at gå fra det hele..
Hilsen
Den fortvivlede