Svar: Unormalt irritabel og lidt vågentid
14. december 2013
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Stort tillykke med den lille dreng og velkommen til :)
Det er rigtig godt, at I har fået lægen til at se på jeres dreng, og at han nu er sat i medicinsk behandling for refluks. Det lyder som om at det hjælper ham og at han begynder at kunne sove lidt længere søvnstræk og måske begynder at sove lidt mere roligt ... krydser fingre for at det stille og roligt går den vej :)
Jeres dreng er stadig så lille at han naturligt sover rigtig meget, men stille og roligt vil han begynde at kunne være vågen i længere tid og han vil begynde at pludre med jer, smile bevidst osv. Det er rigtig flot at du mærker at han allerede begynder at smile til dig nu, når han ikke er mere end 6 uger gammel - dejligt! Glæd dig over de små smil du får :)
Med hensyn til skiftning og gråd, så vil spædbørn ofte ikke bryde sig om at få tøjet af. Tøjet hjælper dem med at holde sammen på sig selv og de føler sig naturligt omsluttet - det minder om tiden i livmoderen og giver derfor ro. Det er derfor en rigtig god idé, hvis I ikke klæder ham helt af, men f.eks. lader ham beholde undertrøje og bluse på, når bleen skiftes, så han kun er bar på numsen.
Det vil også være en rigtig god idé at lægge et tykt håndklæde på puslepuden. Puden er sandsynligvis lavet i plastik og det er hygiejnisk, men også koldt. Og et tykt håndklæde gør puden både blødere og varmere at ligge på. I kan bruge en stofble eller lignende ovenpå håndklædet, som kan smides til vask, når han er skiftet.
Det vil være rigtig godt at du ammer ham, når han vågner og naturligt er sulten efter at have sovet. Am ham godt fra det ene bryst, hjælp ham med at spise effektivt og når han så slipper og virker til at være færdig med at spise - så skifter du ham. Her vil han naturligt vågne lidt op til dåd, fordi du jo piller tøjet af ham, hvilket han synes er lidt ubehageligt og han vil måske græde lidt - men nogle gange vil han naturligt begynde at kunne blive skiftet uden at blive ked af det, netop fordi han jo er mæt og du sørger for at berolige ham undervejs. Herefter kan du så pludre lidt med ham, smile, kærtegne, sidde lidt med ham osv. og inden han så skal sove igen, så ammer du ham igen og når han er parat, så putter du ham ned, hvor han skal sove.
Du må gerne introducere en sut. Den gives som erstatningi for brystet, når han er ammet godt og fyldt op med mælk - altså lirke brystvorten ud af munden og komme sutten i munden i stedet og derefter putte ham ned, hvor han skal sove. Det at sutte kan hjælpe mælken videre i systemet, så det ikke står og kører op og ned i hans spiserør og kan samtidig give ro i maven og hjælpe ham til at sove.
Han vil naturligt begynde at kunne være vågen i længere tid, hvor I pludrer, du sidder med ham, I smiler til hinanden, du kærtegner ham, synger for ham osv. Men det er helt naturligt at han stadig kun er vågen kort tid af gangen. Børn har forskellig måde at vise træthedstegn på og lyst til at pludre, og det kan være rigtig godt at kende til disse små signaler. Det kaldes for bevidsthedsstadier:
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene, men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Tegnene på døsighed kan også ses lige når han er ved at vågne lidt op fra en lur, det er lidt de samme signaler han sender. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver I ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Når han sover så skifter hans søvn mellem to stadier - det man kan kalde for "aktiv søvn" og "stille søvn". Når han sover aktiv søvn, så kan du se at han er urolig, han smasker i søvne, småklynker, smiler, øjnene kører bag hans øjenlåg osv. Når han sover "stille søvn", så sover han dybt, ligger helt stille og sover rigtig godt. Alt dette kan du læse meget mere om i min bog "Helens bog om børn og søvn".
Det du skal være opmærksom på er, hvornår jeres dreng er parat til kontakt - her skal du pludre med ham, lade ham studere dit ansigt, dine bevægelser, lytte til dine lyde og forsøge at efterligne dig osv. og så skal du være opmærksom på, hvornår han har behov for at ligge for sig selv eller behov for at blive puttet.
Det er rigtig dejligt at I allerede kan mærke en lille smule rytme - han er begyndt at sove lidt længere lure om natten, kan nogle gange sove 4 timer før han melder sig og er sulten igen. Og han er også begyndt at sove et lidt længere søvnstræk om formiddagen. Det er super fint, det lyder godt. Du kan ikke rigtig regne med rytme endnu, det er han for lille til, men det lyder som om at det går den rigtige vej hos jer. Du skal regne med at han nok har brug for 8 måltider i døgnet - det vil sige at han skal spise hver 3 time. Og hvis han nogle gange sover 4 timer, så er det helt naturligt at han på et andet tidspunkt vil spise med kun 2 timers mellemrum, for at få sit behov for mælk dækket. Og at amme ham, skifte ham og amme ham igen tæller som en amning lige nu :)
I gennemsnit sover nyfødte børn 18 timer i døgnet - nogle børn sover mere og andre sover mindre. Men det giver naturligt ikke mange timers vågenhed :) Nogle gange vil han måske kun være vågen i 40-60 minutter og så skal han sove igen. Andre gange vil han måske kunne være vågen i 60-90 minutter, før han atter skal puttes.
I skal naturligvis drøfte med lægen, hvis I synes han stadig virker generet af sin refluks, sover dårligt, græder meget osv. Jeg vil også anbefale jer min bog "Helens bog om gråd og trøst".
Håber I kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jer :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske