Brev:
Hjälp til at finde bedre dögnsrytme
27. november 2013
Alder:
11 mdr.
Hjälp til at finde bedre dögnsrytme
Hej Helen
Tak for dit seneste svar. Det var som du troede, at han var syg, og det gjorde att han fik panik når han skulle puttes. Allerede dagen efter gik det bedre og nu har han ingen problem att med at blive puttet og han sover nästen altid med det samme når vi har haft vores godnatrutiner og lägger ham ned. Problemet vi nu har er at han uden altid vågner meget tidligt om morgen oftes omkring kl 4.
Vil först informere om situationen vi har lige nu, så du har et godt indblik i vores hverdag og forhåbentlig kan se hvad vi kan göre bedre. Han er lige nu i en perionde, hvor han ikke vil spise frokost og aftensmad. Det har väret sådan i en uges tid, hvor han ikke vil åbne munden og vi får "snyde ham" lidt og anvende legetöj og sutteflasken for at han skal åbne munden. Det går også ret godt når hveranden ske er med frugpúre (da han elsker dette), men det virker lidt håblöst at han altid skal have frugtpure til maden. Han spiser selv kartoffel og det kan han godt lide.
Jeg tror at han er ganske interesseret i den mad vi spiser, men da han er komälksprotein-allergisk og eftesom vi ikke altid har tid til at fordybe os i madlavningen laver i mad som indeholder komälk i nogen form og så kan han jo ikke spise det, men må få koks kartoffel, grönsag og dåsemad. Han har spist 8 og 12 måneders dåsemad, men efter at han har fået problemet med ikke at ville åbne munden for mad, er vi gået over til 6 måneders mad igen og det virker til at gå lidt lettere, da det er mere fint i konsistensen. Vi lykkedes dog for det meste at få en 3/4 til en hel dåse mad i ham, men hans opmärksomhed skal altså afledes på en hel del andre ting, for at dette skal lykkedes.
Nu til problemet med at han vågner så tidligt om morgenen. Det har väret sådan fra og til i flere måneder, men i den sidste tid har han fået den idé at han vil op omkring kl 4 om natten. Nogle gange kan han falde i sövn igen i sin egen seng. Andre gang er vi nödt til at tage ham ind til vores seng, hvor han jeg ammer ham. Det kan så ske at han herefter kan sove til kl 5-5.30. Men de fleste gange vil han ikke sove mere og vil op. om natten vågner han som regel 1-2 gange. En gang sent på aftenen 22.30-23, hvor vi giver ham vand og nappen som er faldet ud. Så vågner han igen kl ca 01.00, hvor han får välling (ca 50 ml.)
Han laver afföring ca 2 gange om dagen og den sidste tid har han haft meget luft i maven. Når han vågner om natten og går ind til ham, kan det ofte lugte af "brändt afföring" og han kan prutte meget "hårde" pruttet. Når man går op med ham om morgen laver han ofte afföring meget hurtigt, indenfor en halv time. Det virker lidt som om at afföringen og luften i maven forstyrrer ham i sin sövn om morgenen og gör at han vil op så tidligt. Samtidigt virker han meget frisk om morgenen når vi forsöger at få ham til at sove. han sätter sig op, stiller sig op, snakker og vil undersöge. Han havde en periode for 2-3 uger siden, hvor han sov rigtigt godt om natten, men han vågnede stadig kl 4-5.30. I den periode virkede det ikke til at han havde nogle problemer med maven, så jeg undrer lidt, hvordan han pludseligt igen har fået sådanne problemer med luft i maven.
Han er en MEGET aktiv og fantastisk lille dreng og har lärt sig at gå for ca 2 uger siden og han kan nu gå mange skridt, stå og derefter går videre. Han "snakker" meget. Jeg ammer ham ikke på dagen längere, kun inden han skal puttes om aftenen og som nävnt nogle gange på morgenen, når vi forsöger at få ham til at sove i vores seng. Under dagen får han välling til en del af sine måltider eftersom han er så aktiv som han er og nok får mere energi af välling end af at amme/brystmälk.
Jeg skriver her vores dagsrutiner, så du kan se hvad vi evt. kan göre bedre:
Ca 04-05.30 Ammer
07.00 Morgenmad (1 portion gröd, lidt bröd med smör, vand)
09.00 Mellanmål (1 banan sammen med SEMPER fruktpuré (med banan og ananas, passionsfrukt), lidt bröd og 50 ml välling, vand.
09.30-11.15 Sover förmiddagslur (altid udendörs i vognen, enten gåtur eller på balkongen)
12.00 Frokost (3/4-1 dåse pure samt kogt kartoffel/ris/pasta eller andet uden mälk han kan smage fra os), vand.
14.30 Mellem måltid (1 banan eller 1 päre, sammen med Semper fruktpuré, 50 ml välling, lidt bröd og vand).
15.00-16.15 Sove eftermiddagslur
17.00 aftensmad (3/4-1 dåse pure samt kogt kartoffel/ris/pasta eller andet uden mälk han kan smage fra os), vand.
18.45 Mad inden sengetid (1,5 portion havregryn, bröd, 50 ml välling).
19.30 Godnatrutine med lidt amning.
19.30-19.45. Sover
Jag er så taknemlig at jeg kan skrive til dig igennem min danske mand. Her i sverige har vi ikke noge lignende og min sygeplejerske har ikke nogen interesse eller tid til at lytte virker det som. De anbefaler femminutersmetoden og ikke andet.
På forhand stort tak for dit svar! :)