Svar: Sengelægning
26. november 2013
Alder:
5 år, 1 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og velkommen til:) Og tak for den fine beskrivelse af jeres dreng og alle jeres tanker :)
For det første, så lyder det som om at jeres dreng har et lidt mindre søvnbehov end gennensnittet og det er naturligvis vigtigt at anerkende. Nogle mennsker sover mindre end andre - måske sover far også mindre end de fleste andre, hvis han har haft lidt samme udfordringer med søvnen som barn?
Der er ikke noget mere frustrerende end at blive lagt i seng og blive bedt om at sove, hvis man ikke føler sig træt og parat til at sove. Det er enormt frustrerende for jeres dreng. I kender det også fra jer selv, - hvis I går tidligt i seng, fordi I skal til et vigtigt møde næste dag, ja så kan I ligge og vende jer, dreje jer og kan naturligt ikke falde i søvn og det er frustrerende. Ingen kan sove på kommando.
I skal forestille jer at der kører et søvntog og at det drejer sig om at springe på, når det holder ved perron. Kommer man for sent til et tog, så er man nødt til at vente til næste søvntog kommer forbi og misser man også dette, så må man vente på det næste. Kommer man for tidligt, så må man vente på at toget kommer og det er enormt frustrerende at vente ...
Det betyder at hvis I putter jeres dreng i seng og han tydeligt ikke er træt nok til at sove, så er søvntoget ikke kommet forbi endnu. Og så nytter det ikke noget at lade ham blive i sengen i en time eller mere. Så kan I ligeså godt tage ham med ind i stuen og vente på at søvntog kommer forbi. Søvntog kører ofte med 20 og 40 minutters interval, så når man ikke det ene tog, så må man forsøge at nå det andet.
Det lyder nu som om at I har fundet tidspunktet hos jer - når klokken er 21.30, så er jeres dreng parat til at sove. Og I må meget gerne holde fast i dette tidspunkt hver aften i en periode, ligesom I også stadig skal holde fast i hans stå op tidspunkt om morgenen. I må dog godt forsøge om I med meget små skridt kan få ham puttet lidt før - over flere uger, kan I forsøge at putte ham tidligere og tidligere, så han bliver puttet kl 21.30, så 21.20, 21.10, 21.00, 20.50, 20.40, 20.30...
Det gennemsnitligt søvnbehov for et barn på 5 år er 11 timer og jeres dreng har måske kun brug for 10, måske lidt mindre og hvis det er tilfældet, så passer det jo fint at sove fra 21.30-07.30... og så skal I naturligvis ikke forsøge at ændre på tiderne.
Det er vigtigt at I læser historie, siger godnat osv. som I allerede gør og I må gerne sætte jer hos ham evt. i fodenden af sengen (hvis det kan lade sig gøre med den seng han har) og massere hans fødder lidt, så I hjælper ham til ro i kroppen.
Det vil være en rigtig god idé at give ham en bog, som han selv kan ligge og kikke i og bladre i - han skal ikke høre musik eller lydbøger eller se film lige nu. Det virker modsat på ham - han holder sig vågen for at høre slutningen og så kan han ikke sove, fordi det så netop er slut og så tænder han igen. Kender han nogle af bogstaverne og tallene? Måske vil han have glæde af små skolebøger, hvor man lærer at læse, regne, skrive osv. Altså små opgave bøger, hvor han skal tænke og bruge sig selv mentalt - lidt ligesom hvis man gætter kryst og tværs før man skal sove.
Det er her dog vigtigt, at han ikke har lys tændt - det skal kun være en natlampe med meget svag belysning, for lys appellerer til vågenhed og han skal netop ikke holdes vågen og skal derfor helst ikke have for meget lys.
Det vil derfor også være rigtig godt, hvis han kan have slukket lys i værelset og I så har lys i gangen udenfor, så han stadig ligger lidt i mørke, men kan se lyset og ved hvad vej han skal gå, hvis han har brug for at søge jer.
Og så skal i naturligvis prøve at tale med ham om, hvorfor han har så svært ved at sove. Ikke om aftenen, når han er træt, men i løbet af dagen. Og I må gerne prøve om I kan lægge en plan sammen med ham. Forklare ham, hvorfor søvn er vigtigt og at I rigtig gerne vil hjælpe ham, så han får sovet. Det er vigtigt at han ikke føler sig forkert, men mærker at I gerne vil hjælpe ham.
I fortæller at I har købt en køjeseng - hvordan har han den egentlig med den? I fortæller at han den første måned ikke ville være i den, men nu har accepteret den. Hvis han er en dreng, som søger jer rigtig meget, så kan det faktisk være meget utrygt at ligge øverst i en køjeseng. Han kan godt føle sig usikker og dermed utryg - både bange for at falde ud, men også bange for at han ikke kan finde ud af at komme ud af den og ind til jer, hvis han har brug for det ... og måske føler han også at han ikke må søge jer om natten - og det i sig selv er også en utryghed.
Jeg synes det er rigtig vigtigt at I prøver at tale med ham om, hvad han selv tror der skal til for at han kan sove om aftenen. Han har en alder nu, hvor han måske godt kan sætte ord på og forklare, hvad han har behov for. Og ja - det kan godt være at han siger at løsningen er at han sover inde hos jer - men er det så ikke sådan det skal være? Det vigtigste må være at han er tryg ved at sove og at han får den søvn, som han har behov for.
Der kan være rigtig mange ting i hverdagen som spiller ind - at I bor i kolonihavehus 4 måneder af året tænker jeg ikke behøver give søvnproblemer, med mindre han er bange for at sove der, har oplevet noget som har skræmt ham eller andet... ting han oplever i hverdagen, spiller naturligt også ind - børn der driller osv. Trives han i børnehaven? Har han venner, leger han godt, er han en glad og tilfreds dreng? Trives I forældre - har I det godt sammen? Er nogen syge, har nogen i nær familie være alvorligt syge eller andet? Børn i jeres drengs alder tænker rigtig meget og kan godt være bange og påvirkede af forskellige ting - som altsammen kan være med til at gøre, at de har rigtig svært ved at sove.
Hvordan har han det med at skulle slippe jer? Har han generelt svært ved, hvis I går fra ham, afleverer ham i børnehave, hvis han skal passes af bedsteforældre eller andre? Går han til noget, hvor han er på egen hånd? Hvis han generelt har svært ved at slippe jer, så er hans problem måske ikke et søvnproblem, men derimod at han skal lære at I er der - også i rummet ved siden af. En slags separationsangst "er du her også i morgen", som børn naturligt godt kan have i periode, men som ikke skal vare 1-2 år ...
I spørger om der er nogen steder I kan henvende jer for at få hjælp og det afhænger lidt af hvad problemet er. Hvis der er tale om et decideret søvnproblem, så vil det være relevant at I taler med jeres læge. Hvis der mere er tale om at jeres dreng har svært ved at slippe jer og hvis det er noget der påvirker ham i hverdagen, noget der påvirker ham socialt, så han feks. ikke vil være på besøg hos andre, overnatte hos andre eller lignende så kan I overveje om det fylder så meget, at det vil være relevant at tale med en børnepsykolog omkring det. Hvad I skal gøre afhænger altså helt af situationen.
Og så er det også sådan at de fleste børn naturligt i perioder har brug for at sove sammen med deres forældre og det er rigtig vigtigt at vi lader dem gøre dette. Det er vigtigt at vi ikke presser dem til at sove for sig selv, hvis de tydeligt viser, at de ikke kan klare dette, men netop giver dem den ro og tryghed de viser behov for - fordi det giver langt bedre søvnvaner på sigt, at de netop forbinder det at sove med noget trygt og dejligt:)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Og glædelig 1. december :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske