Svar: Mad/amning
26. november 2013
Alder:
6 mdr.
Kære glade mor
Det lyder bare så fint det du fortæller - jeres lille familie trives rigtig godt med at være en familie på fire, og lillebrors dagsplan er helt som den skal være:)
Lige nu får han 8 amninger i døgnet og det må han godt - du trives med det og han trives med det. Han hører ikke til de største og han virker sulten og interesseret i både bryst og mad og det er helt fint. Stille og roligt skal hans mælkeindtag naturligt trappes ned og hans indtag af skemad trappes op. De fleste børn vil i 6 måneders alderen trives med 6 amninger i døgnet og i 7 måneders alderen trappes ned til 4 amninger i døgnet. Og har din dreng så brug for en ekstra amning i forhold til dette, så er det som sagt helt okay.
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at han fyldes mere og mere op om dagen. Men det er naturligt en balance, for det er vigtigt ikke at give ham så meget skemad om dagen, at han ikke får sit behov for væske dækket i dagtiermene og derfor naturligt er nødt til at søge det dækket om natten. Det er derfor rigtig godt at du forsøger at holde skemaden på 3/4-1 dl. af gangen, giver vand af kop og så følger efter med brystet før lur.
Mellemmåltider kommer ind formiddag og eftermiddag. I første omgang i form af lidt frugt. Det kan de fleste børn godt lide - han kan få frugtmos og frisk blød frugt i hånden at gumle og sutte på selv. Han skal nu have dagligt tilskud af jern og det kan du med fordel give sammen med lidt frugtmos om formiddagen - frugt fremmer optagelsen af jern. I takt med at hans øges i antal måltider om dagen, så forsøger du at trappe ud af amningen om natten. Det vil være super, hvis du kan nå derhen, hvor han kan sove et længere søvnstræk på f.eks. 5 timer, før han skal have mælk igen. Det kunne hos jer f.eks. være at blive ammet rigtig godt kl 22 og så sove til kl 03, hvor han så kan blive ammet igen og sove videre til 06, hvor han igen ammes. En del børn vil have en rytme i 6-7 måneders alderen, hvor de f.eks. ammes kl 20, 23.30 og 05/06 - men det lyder ikke som om at det endnu er realistisk hos jer, men det kan det jo blive med tiden:)
Og stille og roligt i 7 måneders alderen, så vil mellemmåltidene formiddag og eftermiddag erstatte de amninger der ligger der, så han altså ammes tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Nogle børn har dog brug for en ekstra amning og det er okay - nogle gange kan det være en fordel at bibeholde amningen eftermiddag lidt længere, - i stedet for at amme ekstra om natten, fordi I begge naturligt har brug for jeres nattesøvn:) Lige nu kan du arbejde på at gå fra 8 til 7 amninger i døgnet og når det fungerer, så prøve at gå ned til 6 amninger, herefter 5 amninger:)
En dagsplan som du kan arbejde mod nu kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 11.30: Øllebrød eller Grøntsagsmos og der begyndes stille og roligt med lidt kød eller fisk i mosen. Vand af kop og suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30
Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden og ammes også her
Aften 17:45: Grøntsagsmos og der begyndes også her med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19-19.30 som nu
Sen aften 22: Ammes - gerne fra begge bryster, så han fyldes ekstra op.
Midt nat 03: Ammes - hos jer er der stadig brug for denne amning og det er som sagt helt fint - men du kan arbejde på at de to amninger om natten nu slåes sammen til netop denne ene amning.
Når han vågner og søger brystet i løbet af natten, så må du lige nu gerne give ham det og gerne før han bliver for ked af det og opkørt. Men stille og roligt skal du forsøge at trække brystet til dig. Forsøge igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig. Det vil sige at den opvågning han måske har kl 01, hvor han søger brystet - her vil han begynde at kunne nøjes med dine kærtegn, når han vågner og kommer videre i brystet uden mælken, men næste gang han så vågner f.eks kl 03, så ammes han her og herefter sover han så til næste morgen, hvor han så ammes igen.
Jeg kan godt se at der i din plan er en lille morgenlur og det er naturligvis helt okay at han sover sin lille lur her - det kan ændre sig hen af vejen. Men et er fint at han tager luren her i stedet for om eftermiddagen:)
Jeg håber ovenstående både giver lidt ro og også giver lidt idé om, hvad du kan arbejde lidt videre med. Rigtig meget held og lykke :)
Og glædelig 1. december :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske