Svar: Falde i søvn selv og iPad
23. november 2013
Alder:
19 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt at jeres dreng lige nu har rigtig svært ved at sove. Det handler om at han begynder at have lidt farefornemmelse - og det er svært at give slip på dagen. Man oplever ofte at børn netop i 18-20 månedersalderen har svært ved at sove og ofte også vågner med gråd om natten.
At jeres dreng har farefornemmelse betyder at verden nu opleves større og mere farlig - han klatrer op og finder ud af at han ikke selv kan komme ned, han løber hurtigt og falder, slår hul på knæet osv. Han oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra ham, skubber til ham, nogle bider måske, og han møder også modstand fra jer, I holder fast i ham, så han ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når han skal sove og om natten.
Derfor er det vigtigt at I giver jeres dreng den nærhed og ro som han lige nu viser behov for, gør ham tryg, når han skal sove og beroliger ham, når og hvis han vågner om natten.
Det er en rigtig god idé at I sætter jer med ham om aftenen, lader ham sidde lidt på skødet, få godnathistorie der, ligeså stille få ham over i egen seng, læser videre på historien, synger lidt for ham, taler med ham giver jer god tid og prioriterer at lade ham mærke at I er der. Du skriver at I om aftenen giver ham bad, godnatgrød, ser lidt i en bog og slutter med at sige godnat til bamserne - og det lyder alt sammen rigtig godt. Du skal dog være opmærksom på at badet ofte har størst effekt, hvis det ligger en time før han bliver puttet - og derfor er jeres dreng måske ikke helt parat til at sove allerede kl 19.30.. Og måske skal I prøve at putte ham lidt senere, for at se om I så rammer det rigtige tidspunkt bedre.
Det er en god idé at bruge "stryge-tøj-metoden", som du også har læst om i min bog. Det er netop for at være der, men stadig være på afstand, så I med beroligende ord kan betrygge jeres dreng, så han finder ud af at han godt kan sove, uden at I behøve sidde og holde ham i hånden. Men det lyder ikke som om at det vil fungere hos jer endnu og måske skal du gemme denne metode til senere - alt efter hvad tiden bringer :)
I kan naturligvis godt prøve at gå kortvarigt fra jeres dreng, for at se om han så bedre kan finde ro. Det er rigtigt, at hvis I bliver siddende, så kan det nogle gange gøre at han opfatter jeres tilstedeværelse som leg og sjov og tror at der skal underholdes. Her kan man godt vælge at gå, for at signalere at det ikke er tid til leg, men netop tid til at sove. Og ved at gå frem og tilbage 1-2 gange, så opfatter han dette og vil så måske være parat til at sove, hvor I så sidder hos ham og han falder trygt i søvn i løbet af få minutter.
Modsat, så kan det at gå fra ham, hvis han tydeligt har brug for jeres nærhed og tryghed også forstærke hans behov for jer og gøre at han får sværere ved at sove. Hvis I går fra ham, når han har brug for at I bliver, så vil han ikke kunne sove og vil blive rigtigt ked af det og bliver I ved med at gå, så vil det ikke berolige ham. Får han lov til på den måde at blive for ulykkelig, så kan det faktisk gøre at han begynder at vægre sig mod at skulle sove - også selvom I er gået tilbage til at være hos ham og sidde der igen - han vil her ligge og kikke, kæmpe mod søvnen og forsøge at holde sig vågen, fordi han er bange for at I igen skal gå - og det kan gøre hele puttesituationen noget længere og sværere.
I skal derfor prøve at vurdere om han har brug for at I er der, for at kunne falde til ro trygt og godt - og så sidde hos ham. Men evt. putte ham lidt senere, så I ved at han er parat til at sove og derfor falder i søvn inden for ca. 15 minutter. Eller om det vil være okay at gå fra ham - gå ud, være væk i få minutter, vende tilbage, putte ham med dynen, beroligende ord, give ham bamsen (evt sutten), som han har smidt på gulvet, kærtegne og gå ud igen, for så at vende tilbage igen. Så I hele tiden viser ham at I er der og at han trygt kan sove, I passer på ham og går ikke fra ham, men samtidig viser ham, at han godt kan ligge i sin seng og at I mener han skal sove og ikke lege nu - hvis det altså er leg han vil :)
Med hensyn til brug af iPad, så er det helt naturligt at han bliver fanget af lys og lyd og synes at det er rigtigt spændende. Men det er vigtigt at han som udgangspunkt ikke sidder stille med en skærm - og 1-2 timer dagligt, lyder af meget for så lille et barn. Det er vigtigt at han bruger sin krop, er aktiv, øver sig i at bygge puslespil, sortere forskellige former, hamrer, kravler igennem store kasser og tunneller, leger med biler, trækdyr, øver sig i at trille, kaste og sparke til en bold... Det at sidde og spille iPad må ikke stå i stedet for disse ting.
Det er helt naturligt at børn vokser op med forskellige skærme og at det bliver en helt naturlig del af deres hverdag. Der er ingen tvivl om at børn i dag er rigtig gode til at bruge forskellige skærme og sætter sig hurtigt ind i nye ting - og det er super, det skal der naturligvis være plads til. Men det er vigtigt at vi hele tiden er opmærksomme på at skærmen skal være et supplement til den "gammeldags læring". Det giver ikke samme læring at bladre i en bog på en skærm, som at have en rigtig bog i hånden. Det giver ikke samme læring at få en bold til at bevæge sig på en skærm, som at kaste en bold eller sparke til en bold i virkeligheden.
Det kan være praktisk i en hverdag, lige at kunne sætte barnet til at lege med en skærm, men det må ikke fylde for meget. Der er officielt ikke nogen anbefalinger for hvor meget skærmtid små børn må have - og skærmtid er både den tid, de er foran fjernsynet, foran iPad osv. Det hele tæller med, men et skøn vil være at 1/2 times skærmtid dagligt er nok :)
Jeg håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske