Brev:
Falde i søvn selv og iPad
23. november 2013
Alder:
19 mdr.
Falde i søvn selv og iPad
Hej Helen.
Så har jeg igen brug for at spørge dig til råds.
Jeg har en dreng på nu 19 mdr, som er nysgerrig og energisk :) han er en opmærksom dreng, som dog til tider kan være meget temperamentsfuld..
Jeg vil gerne spørge dig hvad vi kan gøre for at få vores dreng til at falde hurtigere i søvn.
Han bliver puttet hver aften kl. ca. 19.30. Inden da har han fået bad, godnatgrød, set lidt i en billedbog og sluttet af med at sige godnat til bamser mm. På værelset.
Han puttes i sengen, men vil ikke have at vi går ud af værelset. Derfor står vi ved hans seng til han falder i søvn, hvilket i hvertfald tager en halv time og tit mere.
Det er ved at være noget anstrengende, min tanke er derfor om det er okay at sige godnat til ham og så gå ud af værelset og på den måde lære ham at falde i søvn selv?
Jeg har læst i din bog om søvn og synes at det er svært at lave noget praktisk som fx strygetøj, for når han kan se os bliver han endnu mere vred over at vi ikke er ved ham.
Han sover til middag i barnevognen og der vil han gerne have sin bamse og sut. Men ikke om aftenen i sengen. Der bliver de hurtigt kylet ned på gulvet. (Han kom sent i gang med at bruge sut, han var et år, og den vil han kun have i barnevognen, ellers ikke). Hvis vi kunne lære ham at tage den om aftenen vil han måske bedre kunne falde i søvn. Jeg tænker lidt at når jeg eller hans far er på værelset, så føler han måske ikke at han har brug for den på samme måde som i barnevognen, hvor han ligger alene. Kan du hjælpe os med nogle gode råd?
Og så lige et andet spørgsmål:
Vi har en IPad, som vores dreng ser film og spiller spil på. Han er meget optaget af de ting han ser på den og vi kan se at han lærer af de spil han spiller, men vi er bekymrede for om det er ved at blive for længe at han ser på den. Han kan indimellem bruge den et par timer om dagen, dog max trekvarter i streg. Men det hænder i weekenden at han se både formiddag og eftermiddag. Hvor meget må små børn se og hvad er dine tanker om Ipadden som underholdningsmiddel?
Hilsen