Svar: Sove- og madrutine søges
23. november 2013
Alder:
4 mdr.
Kære drengemor :)
Tak for dit brev :)
Med den alder din dreng har, så vil det være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Hvornår den sidste lur ligger afhænger helt af, hvor lange hans lure er, og hvor sent han sover i løbet af dagen.
Nogle børn vil i denne alder sove deres 3. lur ret sent og vil derfor også gå sent i seng til natten - det er helt okay. Det ændrer sig igen i takt med at han bliver ældre. Gennemsnitligt vil børn i denne alder sove 15 timer i døgnet, ofte fordelt sådan at de sover 5 timer i løbet af dagen (fordelt på 3 lure) og 10 timer om natten. Nogle sover naturligvis lidt mere dagssøvn og kortere nattesøvn, andre sover modsat - lidt mindre om dagen og sover så en længere nattesøvn.
Tidspunktet for at starte med skemad ligger et sted mellem 4-6 måneder og det er ikke sikkert at jeres dreng er parat fordi han nu er blevet 4 måneder. Han skal være mindst 4 måneder, men derudover skal han også have et ernæringsmæssigt behov og han skal være fysiologisk parat - både i hans mave- og tarmsystem og også motorisk.
Et signal kan være at han virker ekstra sulten. Måske begynder han at melde sig ekstra om natten, søger bryst eller flaske mere. Og i første omgang skal du her øge hans indtag af mælk og hvis og når dette så ikke længere virker tilstrækkeligt, så vil det være godt at starte med lidt skemad.
Et andet signal er at han kan holde sit hoved selv og drejer det bevidst. Så når du sidder med ham, så følger han tydeligt den mad du spiser med sine øjne. Måske prøver han ligefrem at række ud efter din mad.
Det skal også gerne være sådan at han åbner munden bevidst, når du giver ham d-dråber på en ske. Han holder hovedet, ser skeen komme, er helt parat, åbner munden og tager imod.
Og så skal han savle - det er tegn på at der er gang i enzymerne i spyttet og at han derfor er ved at være parat til at kunne nedbryde anden føde end mælk.
Når disse signaler er der, så kan du begynde med lidt smagsprøver - og i starten er det kun 3-5 små skefulde grød. Jeg anbefaler at du starter til frokost, fordi han om dagen naturligt ofte vil være mere parat og klar. Det er derudover ofte sådan, at hvis man starter om aftenen, så kan det give ekstra urolig søvn :)
En plan for dagen kunne f.eks. se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes/flaske og sover videre. Vågner ofte med en lille ekstra amning, når dagen starter
Formiddag 9-9.30: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt smagsprøver af grød, det kan være majs, ris eller f.eks. hirsegrød, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur ca kl 12.30-13 - tidspunktet afhænger naturligt af hvor lang formiddagsluren er
Eftermiddag 16-17: Ammes/flaske
Sover dagens 3 lur - også dette tidspunkt variere efter hvor sent de øvrige lure ligger og hvor lang middagsluren er.
(Aften 18: Når skemaden til frokost fungerer, så gives grøntsagsmos her - igen kun smagsprøver.)
Ammes/Flaske og puttes til natten 19.30-20 - også her varierer tidspunktet efter, hvor lang og hvor sen 3 lur er. Mange børn går ikke til ro for natten før kl måske er 22.
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Midt nat 03: Ammes/flaske
Mange børn vil i denne alder spise hyppigt om aftenen og vil som sagt ofte være vågne og gå sent i seng - rytmen kan således også være sådan, at barnet får mælk kl 19, kl 22 og først går i seng der... og så får mælk igen 01/02 og igen 06 og det er også helt fint :)
Jeg vil anbefale dig rigtig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides du igennem måned for måned - fra de første smagsprøver til mad i stykker og til familiemaden. Der er opskrifter, dagsplaner, svar på alle spørgsmål - hvad skal konsistensen være, hvilken ske skal jeg bruge, hvor meget skal jeg give, hvornår på dagen osv. osv. Og der er et stort fødevareleksikon, hvor du kan slå alle fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad dit barn må få og ikke få :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske