Brev:
Amning ved sovetid og opvågning
23. november 2013
Alder:
5 mdr.
Amning ved sovetid og opvågning
Hej Helen - jeg tror, at jeg har byttet lidt rundt på den tidsplan du har foreslået. Forstået på den måde, at jeg vist ammer lidt skævt - Jeg har hidtil ammet ved bryst 1, puttet min dreng, så når han vågner, så får han bryst 2- osv.
Nu ligger jeg mærke til, at du har foreslået amning ved bryst 1 ved putning, så samme bryst ved opvågning?
Hvordan kan det være? Så spises der af det samme bryst 2 gange i løbet af få timer, mens der går længere mellem det andet?
Min kære dreng sover noget ujævnt, jeg har sådan forsøgt at få skabt en rytme, som du har foreslået i din bog, men uden held.
Han er meget urolig om natten for tiden ligeså, er netop fyldt 5 mdr.
6-7 Vi står op - ammes hvis han vil, men ofte vrider han sig, fordi hans tarme begynder at arbejde, og han kommer af med lidt luft/afføring, og mister herefter interessen. Det var så vidt jeg kan se også derfor, han pludselig holdt op med at ville spise sidste weekend - efter han fik skemad har hans mave gjort så ondt, og han presser kun når han får mad. Det er fortvivlende :( Jeg prøver med sut først og ind imellem, så han ikke skal presse og synke samtidig, men ikke til megen succes altid.
10.00 Ammes og puttes (Her tager han nogle gange et langt stræk på 3 timer)
13.00 Står op, ammes
16.00 Forsøges puttes efter amning, uden held. Ofte sover han blot 5-10 minutter efter han er blevet lagt. Jeg svøber for at holde lidt sammen på ham, da han både vender sig, gnider sig meget i øjnene og tager sutten ud af munden (fordi han bare kan, går jeg ud fra) Jeg har forsøgt at ae til ro, nusse, give sut, berolige, men det ender med at han må tages op igen
19.30 Ammes og puttes
23.00 Ammes
2.00 Ammes
5.00 Ammes
Og forfra.
Tidspunkterne er bare cirka - han spiser ofte med 3 timers mellemrum i hvert fald og melder sig selv der.
Jeg er klar over, og forsøger også ihærdigt at få ham til at få lidt ro hen af eftermiddagen, men det lykkedes bare ikke. Jeg ved godt, at han får for lidt søvn.
Vi begynder på skemad endnu engang i næste uge - jeg har holdt en pause med det da det gjorde hans mave ondt.
Han tager fint på og følger sin vækstkurve.
Nætterne er begyndt at tære hårdt på mig. Jeg sover desværre dårligt nu efter lang tids opslidende start og falder først i søvn efter 45 minutter.
Min dreng vågner hver time eller hver anden time og skal have hjælp til at ligge sig igen, da han farer rundt i sengen, vender sig, tager sutten ud af munden, gnider sig i øjnene og løfter benene, så han tilter. Dette betyder, at jeg selv kun når at få en halv times søvn ad gangen. Hans far kan desværre ikke hjælpe, og jeg har ingen forældre, veninder eller lignende, der kan aflaste mig i løbet ad dagen.
Jeg har netop indkøbt noget tyndt bomuldsjersey for at sy et svøb til hans størrelse - men er det forkert? Jeg vil jo ikke begrænse hans motoriske udforskning. Jeg synes blot det er noget synd for ham især om natten, at han sådan får lagt sig forkert.
Tak igen for din hjælp.