Svar: Når far også vil kunne putte
4. november 2013
Alder:
11 mdr.
Kære far og mor
Tak for jeres brev :)
Jeg kan godt forstå at far gerne vil på banen og kunne putte jeres datter, og det skal naturligvis også kunne lykkes - men det sker ikke fra den ene dag til den anden.
Det er mor, der har gået hjemme. Det er mor som i hverdagen har holdt barsel og dermed været mest sammen med jeres datter - og derfor er det helt naturligt at det er mor hun ofte søger. Og netop nu, hvor hun er startet i vuggestue og er adskilt fra mor i dagtimerne, ja så søger hun naturligt mor ekstra, når I er sammen.
Jeres datter har dog også en far - og heldigvis en far som elsker hende højt og som vil hende rigtig gerne - det er super dejligt, og på et tidspunkt vil I sandsynligvis opleve, at hun også vil foretrække sin far og afvise sin mor... sådan vil det ofte være - så nogle perioder er den ene forældre mere interessant end den anden, og far vil naturligt på et tidspunkt blive særlig interessant, fordi han er en mand/dreng og hun er en pige :) Men før den tid kommer, så skal far naturligvis på banen og for at kunne putte jeres datter om aftenen, så er det vigtigt, at far deltager i alt det der foregår op til putning.
Det vil sige, at I skal spise aftensmad sammen, og så vil det være rigtig godt at far efterfølgende er den, der giver jeres datter et bad, ligesom far er den der giver hende godnatgrød. Jo mere far gør disse ting, som leder op til putning, jo mere vil far naturligt på sigt kunne tager over og putte jeres datter - og på sigt vil mor naturligt kunne lave noget om aftenen og far og datter være alene hjemme. I løbet af det næste halve år vil I også kunne indføre en godnathistorie og stille og roligt vil far også være den der læser historie højt :)
Hvis jeres datter er vant til at far bader og giver godnatgrød, så er skiftet derfra til at far også putter, hvis mor ikke er hjemme, ikke så stort - og faktisk vil det ofte hjælpe, at mor så ikke er hjemme, fordi den mulighed så er udelukket, situationen er en anden. Lige nu er det naturligt meget frustrerende for jeres datter, hvis hun fornemmer at mor er der og mor så nægter at putte hende - det bliver hun naturligvis ked af og det er synd :)
I weekenden eller når I har mulighed for det, så er det også rigtig vigtigt at far og datter gør nogle ting sammen - far skal skifte jeres datter, give hende mad, være den der triller barnevognen osv. når I kører tur - så jeres datter oplever at far tager naturligt del i alle disse ting. Jo mere far er på banen i dagligdagen, jo mere vil han naturligt kunne tager over og også trøste og berolige, når der er behov for det. Og samtidig skal jeres datter også se at mor støtter op omkring dette. Jeres datter vil naturligt kikke på mor og se hvordan mor reagerer, og hvis mor bakker op "ja far kører vognen, jeg er lige her" eller lignende, så hører og mærker jeres datter er at der er okay - mor synes det er okay og så kan hun også synes det er okay.
Hvis far og datter har mulighed for at gå til noget sammen - bare de to - det kunne f.eks. være babysvømning eller lignende, så vil det også være rigtig godt. De vil have fysisk kontakt og nærhed og deres forhold vil naturligt styrkes - og hvis mor ikke er med, så lærer jeres datter stille og roligt at far også kan - og far styrkes også i troen på at han kan. For det er nemlig rigtig vigtigt, at far ikke føler sig afvist og reagerer med at trække sig - for jeres datter har også en alder lige nu, hvor hun naturligt undesøger, hvad det hun gør, kan gøre ved andre. Og reagerer far med at trække sig, bliver ked af det osv. så vil det naturligt være en reaktion, som vil være ekstra spændende at udforske igen og igen...
I skal bakke hinanden op, vise hende at I elsker hinanden. I skal kysse, knuse, kæle osv. ligeså meget I kan og vil og så skal jeres datter naturligvis også have kram og kys, så I alle tre kærtegner og nusser, så hverken far eller lillepigen holdes udenfor. Hun må gerne mærke at I to er glade for hinanden, men skal naturligvis samtidig mærke at der også er plads til hende.
Prøv at lege en leg, hvor I lader hende "flyve" mellem jer - fra mor til far og tilbage til mor, hvor I leger "jeg vil ikke give hende fra mig, jeg vil ikke tage imod hende". Naturligvis på en måde, hvor hun ikke bliver ked af det, men oplever det som sjov og okay at I på den måde "deler" hende ... lidt svært at forklare, men håber I forstår:)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske