Svar: Uregelmæssig søvn og svøb
15. oktober 2013
Alder:
4 mdr.
Kære Mette og Jesper
Tak for jeres brev :)
Et svøb er i praksis et kvadratisk stykke stof, gerne 1 m x 1 m eller måske lidt mere. Det er en bestemt teknik, hvor stoffet svøbes omkring barnet, så barnets arme og ben holdes i ro, netop på grund af svøbet.
Stoffet lægges så spidserne af stoffet drejer nord, syd, øst, vest. Den øverste spids (nord) bukkes ned og her lægges barnets hoved - barnet hoved går ud over stoffets kant, så den nedbukkede kant følger barnets skuldre.
Barnets højre arm føres ind til barnets side, og stoffet (vest) svøbes/lægges rundt om barnet, så barnets venstre arm stadig er fri. Stoffet kommes rundt om livet på barnet og "hæftes" ved barnets venstre side.
Barnets venstre arm lægges ned langs siden og spidsen af stoffet (syd) bukkes op og lægges op over barnets venstre skulder. På den måde er både barnets ben og barnets arm nu svøbt.
Stoffets spids (øst) trækkes hen over barnets krop, så barnet bliver svøbt helt og nu er en lille bylt. Spisen af stoffet "hæftes" i den kant, der kommer hvor stoffet drejes rundt...
Med den alder jeres dreng har nu, kan det være svært at svøbe ham helt efter teknikken, da han fysisk nok er ved at være for stor - men I kan godt forsøge og hvis I kan finde et svøb der er stort nok, kan det måske lade sig gøre. Der er dog en risiko for at han vil "bryde ud" af svøbet, fordi han har en alder, hvor han lige nu gerne vil bruge sin krop og ikke bryder sig om at blive holdt så tæt...
Alternativet kan være at I bruger voksiposen. I den vil han naturligt ikke være svøbt helt så tæt, som i et rigtig svøb, men han vil stadig føle sig omsluttet og soveposen vil hjælpe ham til at finde ro. Samtidig vil han, hvis I bruger jeres voksipose dagligt, når han skal sove, begynde at forbinde den med søvn og dermed begynde at finde ro, fordi han forberedes og ved, at det er sovetid. Fordelen ved voksiposen er at I således vil kunne putte ham uanet om I er hjemme eller ude, fordi han kender sin pose og er tryg ved den. Jeg ved fra jeres tidligere brev, at I allerede har en voksipose, så det vil være oplagt at bruge den:)
Det kan være en god idé at give ham mælk, skifte ham og putte ham i voksiposen og så give ham mælk igen, imens han ligger i sin pose, hvorefter han så kan blive puttet ned i f.eks sin barnevogn, hvor han så kan sove lur.
I kan låne bogen "Svøb dit barn" på biblioteket. I den kan I læse om svøbeteknikken og finde tegninger af, hvordan man svøber sit barn korrekt :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske