Svar: Fra sommertid til vintertid
15. oktober 2013
Alder:
13 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev :)
Skift fra sommertid til vintertid giver ofte ikke de store problemer og løser sig således uden større udfordringer. Men nogen garanti er der naturligvis ikke:)
Når vi rykker urene tilbage, så vil jeres datter naturligt føle træthed tidligere end klokken viser, netop fordi hendes indre ur fortæller hende, at det er sovetid. Hos nogle børn er det ikke noget problem. De kan godt klare at være vågen en lille time ekstra og blive puttet efter klokken, andre børn har brug for lidt hjælp.
Hvis jeres datter virker meget træt og har brug for at komme i seng, så kan I finde et mellemtidspunkt - det vil i jeres tilfælde sige at hun måske kan blive puttet omkring kl 18 en aften. Dette tidspunkt ligger mellem hendes normale sovetid og den nye tid som uret viser. Og aftenen efter vil I højst sandsynligt kunne putte hende til vanlig tid kl ca 18.30.
Det vil være rigtig godt at I i løbet af dagen serverer mad til de nye tidspunkter, forsøger at putte hende efter det klokken viser osv. så I får flyttet hele dagens rytme både hvad angår mad, aktiviteter osv. hele dagen igennem. Også her kan man den første dag, hvor uret er stillet tilbage, finde mellemtider, hvis det virker nødvendigt. Hele dagens rytme har naturligt også betydning for puttetidspunktet om aftenen.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske