Brev:
Dårlig søvn, hyppige amninger
7. oktober 2013
Alder:
5 mdr.
Dårlig søvn, hyppige amninger
Kære Helen
Har skrevet til dig tidligere, da vores datter - siden hun blev født - har sovet virkelig dårligt. Det fortsætter desværre og er om muligt blevet lidt værre, selvom der ikke længere er problemer med maven og nakken.
Hun er nu 5 mdr og trives generelt rigtigt godt - tager fint på, udvikler sig godt og er så småt startet på mos om formiddagen. Ammes ellers.
Indsovningen går som regel fint. Om aftenen ca. 19.30 ammes hun liggende i vores seng (som oftest fra begge sider), hvorefter jeg flytter hende over i liften - som hun helst vil sove i - der står i relation til vores seng. Jeg synger den samme sang for hende hver aften, hvorefter jeg kysser hende godnat og holder en hånd på hendes mave, indtil hun sover - gerne efter ca 15 min. Allerede efter en time til halvanden vågner hun igen og klynker. Jeg forsøger først at holde håndden på hendes mave og sige beroligende lyde, men det virker aldrig. Så prøver jeg at tage hende over i sengen og holde om hende. Det virker sjældent, og hun begynder at græde.
Det eneste, der kan trøste hende er at blive lagt til brystet. Så falder hun som regel hurtigt i søvn efter at have spist lidt. Men uanset om hun bliver lagt tilbage i liften eller bliver liggende op ad mig, vågner hun efter en time, max to. Vi har forsøgt i weekenden, at jeg sover i stuen og kun kommer ind til hende og faderen, når hun skal ammes. Men igen er der de hyppige opvågninger, og hun fortsætter med at græde, indtil jeg til sidst forbarmer mig, og lægger hende til. Sidste gang græd hun heftigt i ½ time, indtil jeg kom, og far kunne ikke trøste. I en kortere periode på max 3 uger, da hun var 3½ måned, kunne hun sove op til 3 timer ad gangen, men det er meget sjældent nu. Vi har trænet sut, siden hun var 5 dage gammel og gør det stadig hver dag, men uden held. Jeg lægger altid en "mælkeklud" ved hendes hovede, når hun bliver puttet - både dag og nat og forsøger så vidt muligt at holde rutiner og ritualer. Har også forsøgt med en af mine brugte bluser, men uden effekt.
Om dagen sover hun også dårligt. Indtil vi købte en slyngevugge, da hun var 2½ måned gammel, har hun kun kunnet sove på armen. Hun er glad for slyngevuggen, men sover max 35 minutter ad gangen - hvis man derefter vugger hende heftigt, kan man nogle gange få hende til at sove middagslur på 1½ time - det varierer, hvor meget hun skal vugges, for at det lykkes. Morgenluren i barnevognen varer 40 minutter og aldrig længere, selvom vognen kører. Hvis middagsluren undtagelsesvis er i barnevognen, varer den kun 35-40 min.
Vores døgn kan se sådan ud:
Kl.7: Vågner. Ammes evt.
Kl.9: Ammes og puttes i barnevognen. Vi går tur, og hun sover 40 min. Barnevognen kan stå stille i midten af luren, uden hun vågner, men som regel går jeg for selv at få rørt mig lidt.
Ca. kl.10: Får grød og vand. Ammes evt. alt efter, hvor meget grød, hun har spist. Spiser som regel ca. ½ dl.
Af og til bad for at få hende til at sove en længere middagslur, men det gør desværre ingen forskel - heller ikke babysvømning får hende til at sove længere.
Kl.12: Ammes og lægges i slyngevuggen til middagslur. TV/radio ofte tændt for at vænne hende til lidt lyde, da hun er ret lydsensitiv, når hun sover let. Vågner efter 35 min - også selvom man begynder at vugge hende "forebyggende". Kan nogle gange vugges i søvn igen. Ved at vugge hende, når hun giver sig, kan hun nogle gange sove yderligere en time - andre gange bliver det kun til en power nap. Ammes, når hun vågner, hvis hun har sovet 1½ time.
Et sted mellem 16 og 17: Ammes og tager en power nap på 35 min i slyngevuggen. Kan ikke vugges til at sove længere.
19.30: Nattøj, tandbørstning) hun fik 2 tænder i undermunden, da hun var 4 mdr!), ammes x 2, puttes. Sover ca. kl.20.
Opvågninger derefter med 1-1½ times mellemrum. En sjælden gang imellem 2-3 timer imellem. Da hun var yngre, havde hun meget hurtig mave - op til 17 afføringer i døgnet - nu er der mere ro i maven, men af og til har hun alligevel afføring om natten. Jeg skifter kun hendes ble (uden at tænde lys), hvis hun har haft afføring.
Hun er generelt rigtig glad og aktiv - oplever alt meget intenst, og der skal hele tiden ske noget. Elsker selskab af få mennesker, men er ikke god til større selskaber. Har forsøgt at være ude med hende talrige gange, men ender altid med at sidde på et værelse med hende, fordi hun græder og bliver pjevset - også fordi hun ikke får sovet. Hun trives ikke med power naps!
Alt i alt kræver hun mandsopdækning, hvad enten hun er vågen eller sover, og jeg er ved at være godt træt! Har læst din bog om børn og søvn på kryds og tværs og snart samtlige læserspørgsmål og - svar her på din side, men synes snart ikke, der findes noget, vi ikke har prøvet - ud over "Sov godt", og det er slet ikke os.
Omgangskredsen foreslår flaske, men det kan jeg ikke helt se kan hjælpe på hendes hyppige opvågninger, for det er ikke mit indtryk, at hun er sulten - jeg har rigelig med mælk. Tror hun kunne hjælpes, hvis hun ville tage sutten, men det vil hun ikke! Har prøvet alle modeller og har endda prøvet at dyppe den i hhv. modermælk og sukkervand uden succes.
Har du nogle gode råd?
Hilsen den trætte mor.