Svar: 8 måneder, vågner hele natten
20. september 2013
Alder:
8 mdr.
Kære Cecilie
Tak for dit brev og velkommen til og tak for din fine beskrivelse af din lille datter, jeres rytme, hendes søvnrutiner osv. :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Det er rigtig vigtigt at du er opmærksom på at hun får mad og væske nok hele dagen igennem og det er lige nu helt okay, hvis du vælger at amme hende 4 gange i døgnet. De fire amninger kan ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Midt nat og om formiddagen skal du forsøge at undvære amning.
Umiddelbart tænker jeg, at du har mælk nok, netop fordi du stadig ammer en del og hun ville ganske givet ikke die hos dig, hvis ikke der var noget at komme efter. At hun er så brystsøgende som hun er, er helt normalt for hendes alder og den udvikling hun går igennem, og derfor er det helt okay at du vælger at amme hende en ekstra gang i døgnet. Hvis du hellere vil supplere med lidt mme på flaske, så må du naturligvis også gerne dette - men det er vigtigt at du nu er opmærksom på at hun også skal have plads i maven til mere rigtig mad og skemad.
Det vil være rigtig godt, hvis du til frokost kunne supplere hendes mad i stykker og hapsere med lidt grøntsagsmos. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas eller frost. Og jeg vil derudover også anbefale dig at du giver hende en godnatgrød som en fast del af hendes putteritual. Det kan være en god idé med grød i stedet for flasken, det mætter mere og så kan du stadig amme hende, som du jo gerne vil... Hun må naturligvis også gerne få både grød og flaske.
Jeg vil foreslå en aftenrytme, hvor I starter med aftensmad kl ca 18 - herefter kommer hun i bad, frotteres godt i håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten. Så tilbydes hun en godnatgrød kl ca 19.30-19.45 i køkkenet, hun får børstet tænder og herefter ammer du hende og putter hende.
Ud over fokus på madindtaget i løbet af dagen, så lyder det også som om at det hos jer ville være rigtig godt, hvis du kunne få hende til at sove sine lure lidt senere i løbet af dagen, så hun kan springe sin 3. lur over. Selvom hun kun er 8 måneder, så er der faktisk en risiko for at den 3. lur som ligger efter kl 16 "æder" af hendes nattesøvn og det kan meget vel tænkes at det er denne lur, som er årsagen til at din datter vågner om natten og tydeligvis ikke kan sove, men hellere vil hoppe rundt, lege, søger underholdning.
Mange børn vil i 8-10 måneders alderen sove mindre end deres gennemsnitlige behov, fordi der sker så meget med dem både motorisk og mentalt og de har en indre protest mod at sove - de vil hellere opleve og mærke verden og dagen skal ikke soves væk. Mange børn vil derfor i denne alder ikke sove så lange lure i løbet af dagen og måske samlet kun sove 2-2 ½ time.
Sådan lyder det ikke til at være hos jer - jeres datter sover faktisk ret meget i løbet af dagen, ofte en formiddagslur på 1-1½ time, en middagslur på 1-2 timer og så en 3. lur på 30-45 minutter. Samlet sover hun altså 3-4 timer om dagen, nogle gange måske lidt mere - og det må hun naturligvis rigtig gerne. Det er rigtig godt og vigtigt med dagssøvnen - men det betyder naturligvis at hendes nattesøvn så bliver kortere.
Gennemsnitligt vil børn i denne alder sove 14 timer i døgnet - ofte ca 2 ½ time i løbet af dagen og så 11 ½ time i løbet af natten. Jeres datter puttes kl 19.30, står op kl 7 og sover således de ca 11 ½ time om natten - men hun sover en del mere end de 2 ½ time om dagen - og sover efter kl 16 - og jeg mistænker at det er årsagen til at hun vågner om natten. Hun vil naturligt have en vågenperiode midt nat, hvor hun ikke føler behov for at sove.
Derfor er du nødt til at ændre lidt på dagsrytmen, så hun sover lidt senere end hun plejer og derfor kan nøjes med kun 2 lure dagligt - søvnen efter kl 16 skal undgås og på den måde vil jeres nætter sandsynligvis ændre sig. Det er ikke meningen at du skal vække hende om dagen, hun skal have lov til at få sin søvn, men det ville være et forsøg værd at du med små skrid dag for dag, prøver at putte hende lidt senere, så hendes rytme rykkes. I stedet for at putte hende til formiddagslur klokken 8.30, kan du putte hende 8.45, så kl 9, 9.15 til kl 9.30, som måske vil være passende og på samme måde kan middagsluren rykkes, så hun puttes kl 12.30, 12.45, 13.00, 13.15 - og hun på den måde kan springe sin 3. lur over.
Derudover skal du også være opmærksom på hvordan hun falder i søvn - du skriver at hun sover sammen med dig til sine dagslure, men at du om aftenen putter hende, går fra hende og går ind til hende med jævne mellemrum. Det lyder ikke som om at hun er ked af det om aftenen? Jeg læser dit brev sådan, at hun forbinder det at sove med noget trygt og dejligt og at hun om aftenen tumler rundt, før hun tilsidst er klar til at lade roen komme over sig - hvis det er tilfældet, så er det fint. Men hvis hun er ked af det og du går fra hende, fordi du "har fået at vide at du skal", så er det ikke rigtigt. Det er vigtigt at din datter er tryg ved det at sove og får den nærhed hun har behov for - hun er som du selv nævner i separationsfasen og derfor naturligt i en periode, hvor det at du går på toilettet kan gøre hende rigtigt ked af det. Og hvis hun lige nu har brug for dig, klynger sig til dig, så skal du ikke gå fra hende, men lytte til de signaler hun sender og give hende den nærhed hun behøver for at være tryg ved at sove.
Og det er ikke det samme som at hun skal ammes i søvn eller du skal gå rundt med hende og vugge hende i dine arme eller lignende. Det er stadig rigtig fint at du lægger dig med hende eller putter hende i seng, holder dine hænder på hende, lader hende falde til ro med din nærhed osv. Og når du ammer hende, er det vigtigt at du ammer, men forsøger at fjerne brystet lige før hun sover, så hun slipper, smiler til dig og triller om på siden og falder i søvn.
Hvis I har mulighed for at fjerne den ene side af tremmesengen og koble hendes seng til din seng, naturligvis sikre at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, så kan det være en rigtig god idé. Det vil for det første gøre at hun stadig kan blive puttet i sin seng, hun vil ikke opleve skiftet fra din favn og vågne i det sekund du lægger hende ned, for du vil være lige ved siden af hende, ligge tæt ved hende, så hun kan mærke dig. Tremmerne vil være væk og hun vil derfor ikke rejse sig på samme måde igen og igen, men vil naturligt kunne kravle ud til dig og søge din nærhed, hvis det er den hun har brug for lige nu - og du slipper for at stige ud af din seng igen og igen hele natten, fordi I ligger sammen og alligevel lidt på afstand. Da hun motorisk er rigtig godt igang, skal du naturligvis sikre at hun ikke kan trille ud og komme til skade.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske