Brev:
8 måneder, vågner hele natten
20. september 2013
Alder:
8 mdr.
8 måneder, vågner hele natten
Hej Helen
Jeg har brugt din brevkasse flittigt de sidste måneder, til vejledning og gode ideer. Men nu er jeg helt færdig af mangel på søvn og jeg kan ikke finde nogle situationer der matcher min helt. Jeg har igennem længere tid fulgt dit skema du foreslår de fleste mødre herinde og vores dag ser ud som følger:
5/6: morgenamning i min seng, sover videre.
7: står op og pusler og hygger
730: Morgenmad, havregrød med revet æble/pære/bananmos + vand
830/930: formiddagslur (oftest ved 9-tiden da hun gnider øjne der) Hun sover som regel en time til 1½.
en time senere: formiddagsfrugt + vand. Nogle gange resten af morgenmaden.
1130: Frokost. En skive blødt mørkt brød med smør og leverpostej eller ost og agurkestænger. Pålægget varierer alt efter humør og indkøb. Vand at drikke til.
1230/13: Ammes og puttes til middagslur. Sover mellem en og to timer.
1530: Eftermiddagshapser, som regel resten af frokosten, vand og frugt.
1630/17: Sen eftermiddagslur, nogle gange. Sover som regel en halv time til tre kvarter.
1830: Aftensmad. Kartoffelmos med kød / fisk. Som regel får hun hvad vi får, medmindre det er noget hun ikke må få endnu. Vand og frugt.
1930: Bryst og godnat.
22: Godnat tår.
Og så starter det natlige cirkus. Hun har altid været et sultent barn og overgangen til rigtig mad har desværre ikke hjulpet på det. Vi er lige kommet over en periode hvor det var en gang i timen natten igennem, men 1½ til to timer er bare ikke ok. Nu, i nat, er hun så lysvågen og har været det i to timer og jeg hænger ikke sammen længere. Hun VIL have bryst, de gange hvor jeg forsøger at få hende til at sove videre, skriger og græder hun og efter en time giver jeg op. Jeg har ikke mælk til det længere og jeg har udledt af dine svar til andre, det slet ikke er nødvendigt for hende at få mad om natten mere.
Vi er fornyligt begyndt at give hende 2x100 ml mme efter aftensmaden og så udskyde amningen til godnat tåren, for at "spare op", men det var fordi hun absolut NÆGTEDE at tage flasken i søvne. De sidste to dage har jeg dog haft held til at lirke 60-80 ml mme i hende sammen med godnat tåren, det tror jeg godt jeg kan trappe op.
Hun har lige gennemgået en periode med voldsom separationsangst, jeg kunne ikke gå på toilettet uden hun blev angst og kravlede efter mig, hun har haget sig fast i mine ben og generelt gjort det svært for mig at lave andet end at lege med hende. Motorisk er hun godt med, hun har kravlet i to måneder cirkus, har kunnet sidde selv i lidt over en måned og er god til at spise med ske. Hun vil enormt gerne op og stå hele tiden og er en meget glad og lattermild og verbal ung dame. Hun spiser dog sjældent sin mad op og jeg må tilstå jeg en gang i mellem ammer hende enten til formiddag eller eftermiddag, simpelthen fordi hun hager sig fast i min trøje og søger ligeså snart hun møder lidt bar hud. Jeg sover med ørepropper, så jeg ikke vågner før hun faktisk står op i sengen og kalder på mig. Jeg prøver at putte hende ned igen med sut og bamse, men det vil hun ikke acceptere. Sutten er kun interessant når hun er træt og vil sove og vi bruger den som føler for at se om der er grobund for en lur.
Hun sover fint i egen seng, hun sover med mig til sine dagslure, men jeg er begyndt at putte hende i egen seng, mest fordi det har jeg fået at vide jeg skal.. Om aftenen putter jeg hende, siger godnat og sætter mig udenfor soveværelset. Jeg går ind til hende når hun giver lyd fra sig, putter igen og siger godnat og går. Nogle gange sover hun efter 10 minutter, nogle gange efter en halv time. Det lægger jeg ikke så meget i, det kommer an på om man rammer det der træthedsvindue.
Nu er jeg så nået dertil hvor jeg ikke orker det længere. Amningen har fungeret perfekt fra dag 1, jeg fuldammede hende til hun var 6 mdr (med enkelte mundsmage grød) så det var nærmest en falliterklæring for mig at skulle give hende mme, men jeg har ikke så meget mælk mere og jeg er så træt at jeg nærmest ikke hænger sammen længere. Jeg har prøvet næsten alt, sutten, beroligende berøringer og at synge, at give hende vand, at tage hende op til mig osv. Det eneste der hjælper er brystet og nogle gange falder hun næsten i søvn med det samme, kun for at vågne det sekund jeg lægger hende ned. Det er helt klart tryghedsbetinget, så hvis jeg bare kunne fylde nok på hende så hun slet ikke vågner og savner mig, ville det være fint. Hvis hun bare kunne nøjes med at vågne en gang, ville det også være fint. Det skal lige siges hendes seng står inde i soveværelset. Der er køligt og ingen træk eller noget.
Det var lidt en rodebutik, jeg håber du kan finde rundt i min besked, men klokken er altså fire og hun har underholdt mig siden kl. 2..
De bedste hilsener
Cecilie