Svar: 9 mdr og stop amning samt sove egen seng
19. september 2013
Alder:
9 mdr.
Kære meget trætte mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå at I gerne vil have børnene til at sove sammen og jeg tænker at det også godt kan lade sig gøre - men lige nu, hvor du er startet på arbejde, I skal finde ud af en ny hverdag, jeres dreng er i separationsfasen osv. så er der rigtig mange ting, som taler for at vente lidt endnu.
Det kan være en idé at vente til lillebror bliver omkring 1 år. De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen ikke længere behøve nærheden med forældrene på samme måde, han har ikke længere behov for amning om natten, han kan begynde at bruge en puttebamse, putteklud osv. mere bevidst, han har mere glæde af en godnathistorie osv. og på den måde bliver det i den alder lettere at putte børnene sammen. Og jeg tænker også at han til den tid er kørt ind i dagpleje/vuggestue, du fungerer igen i dit arbejde og overskuddet er naturligt et andet. Måske er det juleferien, der skal bruges på jeres projekt .. hvis han til den tid i øvrigt er rask og I og han har overskuddet til det :)
Det kan anbefales at du bibeholder amning til han er 1 år, så han får sin mælk. Da han ikke tager flaske og det stadig er begrænset, hvor store mængder han kan drikke af en kop, så vil amningen naturligt være rigtig god for ham. Han får mælk = væske, men han får også trygheden og nærheden, som han naturligt har brug for, som den lille dreng han jo stadig er.
De fleste børn vil i 9 måneders alderen trives med 3 amninger i døgnet og disse kan ligge inden middagslur, aften og sen aften - og hvis barnet passes om dagen, så kan de ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Sidstnævnte lyder til at være tilfældet hos jer. Når han bliver 10 måneder, så kan du arbejde på at amme ham to gange - f.eks. aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten, som han nu virker til at trives bedst med.
Jeg vil anbefale dig at du lige nu introducerer en godnatgrød om aftenen, gerne lader jeres aftenrutiner starte med et bad, derefter grød, så får han børstet tænder og så ammes han og puttes han. Det kan være med til at give ham ro, når han skal sove og grøden vil naturligt gøre at behovet for mælk nedsættes stille og roligt - det kan gøre det lidt lettere for dig på sigt at trappe ud af en af amningerne om natten.
Det er en forudsætning for at kunnen undvære mælk om natten, at barnet får både mad og mælk/væske nok hele dagen igennem. Og jeg vil derfor lige sende en dagsplan, som jeg tænker den kan se ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være mos fra glas/frost eller det kan være rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Ammes eller mælk af kop og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden, almindelige børnevenlige retter, der skal være mad i stykker og også moset mad. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød i køkkenet, som fast del af putteritualet f.eks. kl 19.30, får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes rigtig godt og sover herefter videre.
Nat/Tidlig morgen - denne amning trappes stille og roligt ud.
Når du skal trappe ud af nat/morgenamningen, så vil det ofte være en rigtig god idé at du stadig bibeholder amningen, men at du gør den kortere og kortere, så han tilsidst kan undvære mælken. Det vil sige at du skal amme ham kortvarigt. Det betyder at du lægger ham til, lader ham die, men forsøger at brystet ud af munden på ham. I starten vil han søge brystet igen, så giver du ham det, han dier igen, falder til ro og du prøver igen at lirke brystet ud. Det skal du sandsynligvis gøre flere gange og det er helt okay. Det er her meningen at I tilsidst skal nå dertil, hvor han kan slippe brystet trille om på siden og sove videre.
Samtidig med at du gør dette, så beroliger du ham ved at holde ham i hånden, kærtegne ham, holde din hånd på hans hofte, når han ligger ved siden af dig, så han lulles lidt, beroliges lidt og stille og roligt skal han så lære at komme videre i søvnen netop med disse kærtegn og uden at du behøver give brystet. Brystet lirkes altså ud, og erstattes af de andre ting og stille og roligt kan brystet helt undværes.
Til at begynde med vil han altså stadig have brug for at komme over til dig, få brystet, mærke dig, din nærhed - og derefter vil han have brug for at komme over til dig, mærke dig osv. men kunne undvære brystet og tilsidst vil han kunne sove videre i egen seng, ved at du lige hjælper ham med beroligende hænder osv. Hvis I har mulighed for at koble tremmesengen til jeres seng, ved at fjerne den ene side af tremmesengen, så kan det være en stor hjælp. På den måde kan han lære at sove i egen seng, men har stadig dig helt tæt på og du kan berolige ham, kærtegne ham, hjælpe ham med stillingskift, lade ham mærke at du er der osv. uden at du behøver stige ud af din seng i løbet af natten. Og når han har lært at sove på denne måde, så bliver det lettere om nogle måneder at flytte ham ind sammen med storesøster igen:)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske