Brev:
Søvn og godnat til to børn
5. august 2013
Alder:
10 mdr.
Søvn og godnat til to børn
Kære Helen,
jeg har læst din brevkasse en del gange, og er begejstret for dine gode og konkrete svar. Dog har jeg ikke kunnet finde noget der lige ligner min problematik, så nu prøver jeg selv lykken herinde og håber du kan hjælpe.
Min situation er denne: jeg bor alene med vores to børn, en på fire år og en på 10 måneder. Mit problem er at jeg ikke har hænder nok til at få "ro på" når de skal i seng. Jeg aner faktisk ikke hvordan jeg skal få dem til at falde i søvn nogenlunde samtidig, hvilket jeg meget gerne vil have at de gør, da aftenen ellers bliver uendelig lang og det er synd for den som skal vente på at den anden bliver puttet uden selv at have en voksen hos sig.
Mit spørgsmål er: Hvornår er den yngste klar til at forstå at nu er det sovetid? Hun sover ofte helst først kl. 22.30 og det er jo alt alt for sent. Hvordan kan jeg sørge for at lave en god fælles putning og hvordan undgår jeg at de ikke vækker hinanden (den yngste vækker den store, da hun jo skriger en del hvis hun skal i seng før hun af sig selv falder i søvn). Og de laver også en del fest og ballade sammen så seancen trækker alt for langt ud.
Ofte vandrer jeg rundt med hende i sele og prøver således at få ro på til en godnatsang eller gør det, for at få hende til at falde i søvn så vi andre (den store og jeg) kan læse en godnathistorie færdig, men det ville være rart at få dem begge lagt til ro i deres senge og så have et par timer uden børn. Hvornår tror du hun er stor nok til det.
Beklager det rodede brev, håber du kan hjælpe med et forslag til hvordan jeg gør. Også hvis du tror det er bedre at jeg putter dem en af gangen, hvordan skal jeg så time det. Du må meget gerne også have noget med om hendes sidste måltider, (hvornår skal det være og hvad skal det være (grød, mælk). Hun vågner stadig et par gange om natten og vil ammes, men dagamningen er jeg holdt op med da hun bider for meget om dagen.
Med venlige hilsner
lidt for træt mor :-)