Svar: Søvn - for lidt?
10. juni 2013
Alder:
5 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at din datter sover som hun har behov for - hun sover om natten fra ca kl 20 til 06 - ialt altså ca 10 timer. Og om dagen sover hun flere lure - i alt ca. 40 minutter + 3 timer, nogle gange mere, + 30 minutter sidst på dagen. Det giver i alt ca 14½ time i døgnet og det er meget passende.
Gennemsnitligt sover børn i denne alder ca 15 timer i døgnet, men at det er gennemsnit betyder jo også at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre. Og som jeg læser dit brev, så sover hun nogle dage faktisk mere end de 14 ½ time og når derfor op på det gennemsnitlige behov, fordi hun er god til at tage en lang middagslur.
Det er også rigtig fint at du nu giver skemad en gang dagligt, hun er jo stadig kun 4 måneder og i takt med at hun bliver ældre, så kan hun begynde at få skemad to gange dagligt. Hun vil sandsynligvis godt kunne øges til to små skemåltider i 5 måneders alderen.
En plan for dagen, lavet ud fra dine angivne tider, kan se således ud:
Tidlig morgen 5.30-6.00 vågner og dagen begynder
Flaske og puttes til første lur som nu ca 7.30-8
Formiddag 9.30: Grød, evt. lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 11, det er dagens anden og længste lur
Eftermiddag 14-14.30: Vågner og får flaske som nu
Sover dagens 3 lur ca 16.30-17 - vil måske have behov for en lille flaske inden, men det er ikke sikkert.
Aften 17.30-18: Tilbydes grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften eller først på natten 23-01: Flaske
I takt med at hun begynder at få mere skemad, så kan det godt ændre lidt på hendes behov og indtag af mælk. Det kan således godt være, at hun vil have brug for at få en flaske sen aften, f.eks. kl 23.30 og derefter så sove et lidt længere stræk inden hun så får mælk igen. Det vil sige at de 5-6 timer som hun lige nu sover fra kl 20 til 02/03 kan rykke sig, så hun i stedet sover mellem 23.30 og 05.30. Nogle børn vil først kunne dette i 6 måneders alderen, men måske vil hun kunne. Samtidig kan dette gøre at du kommer væk fra dine overvejelser om, hvorvidt hun behøver flaske kl 05/06 - for den får hun naturligt, hvis hun har sprunget flasken over kl 03...
Som udgangspunkt er det egentlig godt at starte dagen med en flaske, men hvis jeres datter lige nu trives med at vågne og først få flasken, når hun har været vågen i lidt tid, så er det også helt okay. Det afhænger altså helt af hvad hun selv viser behov for.
Samlet får hun 165 ml x 5 + 200 ml x 1 - det giver ialt 1025 ml og det lyder meget fint for en pige på 4-5 måneder. Derudover får hun jo så vand af kop og også lidt skemad og hun lyder til at trives med dette :)
Hvis du tænker at hun kan have brug for lidt frugtmos, når hun vågner af sin middagslur, fordi det kan være med til at holde maven igang, så må hun gerne få lidt frugtmos. Hun kan få det sammen med vand af kop og derefter kan hun så få sin flaske.
Jeg håber ovenstående giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske