Svar: Frokost kl 10.10 i vuggestue. Kan det kaldes frokost?
16. maj 2013
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Majken
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg er helt enig med dig i at et måltid kl 10 ikke kan kaldes froskost - det lyder for mig som en formiddagsmåltid og dermed som om at der bør lægges et mellemmåltid ind her. Det vil faktisk være meget passende at børnene får netop et mellemmåltid om formiddagen og så får frokost inden middagsluren, ligesom de naturligt også skal have et eftermiddagsmåltid.
Og ja - der er anbefalinger og vejledninger. Fødevarestyrelsen har lavet vejledninger omkring måltider i daginstitutioner og de anbefaler at børn får tilbudt mad flere gange i løbet af institutionsdagen. Der bør ikke være mere end 2-3 timer i mellem måltiderne, hvis der går længere tid imellem kan det være meget svært at dække barnets behov for energi, vitaminer og mineraler.
En dagsplan til børn i 1-3 års alderen kan se således ud:
Morgen kl. 7: Grød, havregryn eller lignende, mælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop.
Formiddagslur for de yngste børn
Frokost 11: rugbrød med forskelligt pålæg, kød, fisk osv. og suppleres af forskellige grøntsager, ris, pasta, kartofler. Eller får varm mad til frokost - igen med kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta. Vand eller mælk af kop
Middagslur
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk, yoghurt eller ligende med rugbrødsdrys, revne æbler, mysli. Vand af kop.
Før aftensmad 16.30-17: Tilbydes lidt gnavegrønt, lidt frugt eller lignende og vand af kop.
Aftensmad 18: Kød, fisk, grøntager, kartofler, ris, pasta, sovs. Helt almindelige børnevenlige retter - vand eller mælk af kop.
Evt. godnatgrød, banan eller lignende som lille mellemmåltid før barnet lægges i seng og de mindste børn får ofte også lidt mælk at sove på.
Det er rigtig mange små måltider dagen igennem, men det er ofte nødvendigt for at sikre børn deres behov.
På altomkost.dk kan du finde Fødevarestyrelsens anbefalinger for kost i daginstitutioner - jeg skal sende dig et link til diverse pjecer i en separat mail :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske