Svar: Savner kulden ;)
7. maj 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev :)
Det lyder for mig som om at din datter sandsynligvis har en lidt aktiv mororefleks - det er hendes faldrefleks, som går igang lige der, hvor hun skifter søvnstadie og du vil sandsynligvis kunne se at hun spjætter og på den måde vækker sig selv. Når jeg tænker at det er denne udfordring I har, så er det fordi du fortæller at hun har sovet fint i sin voksipose - men fordi den har været for varm, har du skiftet den ud - og det er følelsen af at være omsluttet af posen, som hun sandsynligvis mangler.
Når hun skifter fra et søvnstadie til et andet, så vil det hjælpe hende at hun føler sig omsluttet - det kan være af dine arme, det kan være af voksipose eller det kan være af et svøb. Og jeg tænker at du skal finde ud af, hvad der kan hjælpe din datter til at "holde sammen på sig selv", så hun fysisk har ro, når hun skal sove og så hun lettere kan komme videre i søvnen. Måske ville en sovepose uden ærmer hjælpe jer på sigt, fordi hun stadig vil føle sig omsluttet uden at den er så varm og samtidig vil du lige nu kunne holde hendes hænder og med fysisk kontakt hjælpe hende til ro.
Nogle gange kan en sut også hjælpe - det at sutte virker beroligende og det kan derfor nogle gange få hende videre i søvnen, hvis du giver hende sutten, når hun efter ca 40 minutter er ved at vågne op. Det kan være en idé at øve at hun også tager imod den om dagen og ikke kun om natten :)
Nogle gange hjælper det, hvis du kan stå ved siden af hende og have dine hænder på hendes krop. Det at hun kan mærke dig og du kan "vippe" hende lidt med hænder og nærhed kan gøre at du på den måde kan lulle hende lidt videre ind i søvnen. Det er her jeg tænker at en mere "åben sovepose" måske ville kunne kombineres.
Det kan også være en god idé at bruge voksiposen, som du allerede har investeret i - sommerdynen er fin og hun skal naturligvis klædes på efter vind og vejr og måske have mindre tøj på end hun har nu .. Men du kan også gøre det, at du putter hende i voksiposen og lader hende falde i søvn og sove i den og når hun har passeret det søvnstadieskift, som hun har svært ved at komme igennem, når hun f.eks. har sove en times tid, så kan du løsne lidt i posen og sikre at hun ikke ligger og får det for varmt.
Og så kan det også være at du skal til at putte hende en lille smule senere end du plejer, at du måske luller hende for meget i søvn når hun gaber - for hun har også en alder nu, hvor hun ikke nødvendigvis gaber fordi hun er træt, men godt kan gabe, fordi hun keder sig og derfor har brug for at du hjælper hende med at være aktiv. Hun er ikke længere et spædbarn, men er ved at være en lille baby og det er vigtigt at du hjælper hende med at have gode vågne aktive perioder og så hjælper hende med at koble fra, når hun så har sine soveperioder. Døgnet skal altså nu inddeles lidt mere i vågne periode og i perioder hvor hun sover, så hun ikke begynder at slatsove lidt hele dagen igennem. Tit sker det at når hun powernapper lidt her og lidt der, så bliver hun naturligt hurtigere træt og så kan I hurtigt komme ind i en rytme, hvor hun slatsover lidt hele dagen igennem...
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske