Svar: Udfordringer med søvn og mad
7. maj 2013
Alder:
3 mdr.
Hej med jer
Dejligt at høre at det går lidt bedre med jeres datter og at hun er begyndt at spise lidt mere. Selvom det måske går to skridt frem og et tilbage, så er det stadig frem og det er vigtigt at I holder fast i de små fremskridt der er :)
Jeg vil ikke anbefale jer at I starter med skemad før jeres datter er tidligst fire måneder. Det er vigtigt at hendes mave-tarm-system er parat til at nedbryde anden føde, ligesom hun også skal kunne finde ud af at spise af en ske. Hvis man starter for tidligt, så risikerer man at give hende maveproblemer og presser man for meget på, så risikerer man at hun måske afviser skeen i 6 månedersalderen, hvor hun for alvor rigtigt skal igang med skemaden .. så det er vigtigt at hun stadig får masser af mælk og at I ikke er alt for hurtige med at starte op med skeen - selvom det er svært, når hun nu ikke er så glad for hverken bryst eller flaske.
Når I starter op med skemad, så vil jeg anbefale at I starter med en mild grød som f.eks. risgrød eller majsgrød. Og det er en god idé at starte med få skefulde, det vil sige 2-3 smagsprøver og ikke mere i starten. Hun skal vænnes til det stille og roligt og selvom hun måske virker parat, åbner munden og tager til sig, så er det vigtigt at I holder igen, så hun ikke for forstoppelse og I så har nu problemer ...
Det er en god idé at starte op om dagen f.eks. til formiddag eller frokost, hvor hun virker vågen og parat og så følge efter med mælk inden hun skal sove igen. Det er vigtigt at hun stadig får samme mængde mælk som hun plejer og skemaden kommer ud over hendes vanlige mælkeindtag. Sammen med skemaden kan hun få lidt vand af en lille kop eller et snapseglas - det er med til på sigt at give hende lidt ekstra væske og det lærer hende at drikke på en ny måde.
Hun bør stadig tage på i vægt. Hvis hun ikke tager på, så er det vigtigt at finde ud af hvorfor hun ikke tager på - om det er fordi hun ikke spiser nok eller om det er fordi hun af en eller anden grund ikke optager næringen af den mad hun indtager og her skal jeres læge / børneafdeling med ind over, for at vurdere hende.
Det er helt rigtigt som du har læst i min bog om "Børn og Søvn" at børn i 3-4 måneders alderen ofte har svært ved at koncentrere sig om at spise og at de kan have tendens til at slatspise og slatsove lidt hele dagen igennem. Det er her rigtig vigtigt at I forsøger at skærme hende og hjælper hende med at koncentrere sig. Derfor kan det være nødvendigt at I lægger jer med hende, når hun skal spise - at du f.eks. ammer hende liggende i dobbeltsengen, nedrullede gardiner, frisk luft i værelset, nærhed og tæt kontakt men ro.
Det kan på samme måde være nødvendigt at I giver hende flaske imens hun ligger i sin barnevogn eller i sin seng fordi hun bedre kan koncentrere sig, når hun ligger der end når hun er i jeres favn og I opholder jer i stuen. I er nødt til at forsøge at finde ud af, hvordan I kan skærme hende bedst, når hun skal spise, så hun får drukket det hun har behov for. Hos jer gælder ingen andre regler end at hun skal have mælk nok, hvor og hvordan betyder mindre end søvnrutiner osv.
Det er vigtigt at hun får mælk når hun skal sove. Mælk skal indgå som en fast del af hendes putteritual og hun må gerne blive ammet i søvn eller få flaske til hun sover - igen - det er lige meget med "regler om søvnrutiner" - hun skal have mælk og hun skal sove og hun må gerne falde i søvn med bryst eller flaske i munden. Det er bedre og vigtigere end at hun græder og forbinder det at skulle sove med noget som ikke er rart.
Jeg vil anbefale jer min bog "Helens bog om børn og mad". I den gennemgår jeg skridt for skridt hvordan I kommer fra de første smagsprøver og videre til familiemaden - fra 4-18 måneder. Der er opskrifter og et register, hvor I kan slå fødevarer op, hvis I er i tvivl om, hvad hun må få hvornår.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske