Svar: Hvornår må man give skyr?
10. april 2013
Alder:
11 mdr.
Kære Maibrit
Det anbefales at børn under 1 år tilbydes surmælksprodukter af sødmælkstypen og som ikke har for højt et proteinindhold. Derfor anbefales det ikke at man giver f.eks. ymer, ylette, kvark, fromage frais, skyr og cultura før efter 1 års alderen.
I 1-3 års alderen anbefales det at man giver barnet mælk og surmælksprodukter af letmælkstypen, det vil sige med 1.5 % fedtindhold. Og først omkring 3 års alderen anbefales det at man giver de fedtfattige typer som skummetmælk, minimælk, kærnemælk og de tilsvarende fedtfattige yoghurt.
Skyr indeholder ofte kun ca 0.2 % fedt og en del protein og bør derfor ikke gives som dagligt tilbud til et barn på 1 år. Men hvis du bruger det i madlavningen og din dreng i øvrigt får yoghurt og drikkemælk af sødmælks- og letmælkstypen, så sker der sandsynligvis ikke noget ved at han en gang imellem også får lidt skyr, som en del af den mad I naturligt spiser hos jer - feks. når du laver Tzatziki, karrycreme eller lignende. Det lyder lækkert og helt okay at han på den måde får mad, der tager udgangspunkt i familiens mad. Men til ham selv, bør du vælger produkter med et højere fedtindhold :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske