Svar: Middagsluren varierer
9. april 2013
Alder:
13 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev og din fine beskrivelse :)
Det lyder for mig som om at jeres dreng trives og har det godt. Det lyder som om at han sover fint og det lyder faktisk også som om at han godt kan sove om dagen - men hans middagslurs længde varierer altid, alt efter hvad der sker i løbet af dagen, hvad oplevelser, stimuli han får, hvad skift han udsættes for.
Det lyder rigtigt at han måske er igang med at springe formiddagsluren over og det er okay - det er dog vigtigt at du stadig giver ham mulighed for at få den lur, når han viser behov for det, også selvom han kun sover ½ time. Han skal netop have lov til at sove det han behøver, når han behøver det. Og ender det med at han ikke sover, men i stedet ligger og hviler sig, så må han også gerne det. Bare det at han lige får mulighed for at ligge og slappe lidt af i kroppen, også selvom han måske ligger og pludrer med sig selv eller lignende, det er vigtigt og derfor helt okay :)
Og på samme måde er I så nødt til at være fleksible omkring hans behov for søvn alt efter om det er weekend eller hverdag, han skal hjælpes til at sove og I må gerne trille ham i barnevognen eller lægge jer og sove sammen med ham, hvis det kan hjælpe ham til at falde i søvn eller gøre at han sover længere - men til en vis grad, skal han have lov til at sove, som han viser behov for, også selvom det er kortere end I umidelbart skønner vil være godt. Han trives jo, virker glad og til at have overskud til at møde verden, udvikle sig osv. og måske hører han bare til de børn, der har et lidt mindre søvnbehov end gennemsnittet. Som du skriver, kan I jo ikke gøre særlig meget ved de små forandringer der naturligt er i hverdagen ...
Hvis I skal gøre noget, så kan det være at indføre nogle faste rutiner, som er genkendelige og trygge uanset om han er hjemme eller i dagpleje. Det kan f.eks. nogle gange hjælpe at introducere en puttebamse, putteklud eller lignende, som han så har med sig og kan bruge uanset om han sover hjemme eller ude. Det kan på samme måde også nogle gange hjælpe at lade ham sove i sin egen barnevogn i dagplejen, fordi han kender den og er tryg ved den og derfor måske vil sove længere i den. På samme måde kan det nogle gange hjælpe at han sover indenfor i dagplejen, hvis han er vant til at sove inde derhjemme osv. så rutinerne og ritualerne omkring putningen er nogenlunde ens og dermed uafhængige af, hvad dag det er ...
Og ja, så tænker jeg at det vil ændre sig stille og roligt i takt med at han bliver ældre, men hvornår det præcist vender er svært at sige ... Håber dog at I kan bruge dette lidt videre og har fået lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske