Svar: Søvnudfodringer - dag og nat
9. april 2013
Alder:
10 mdr.
Kære hårdt prøvet mor og far
Tak for jeres brev og velkommen til - og ja, det lyder som om at I har været hårdt prøvet. Først vil jeg gerne kondolere, det må have været og stadig være meget svært at miste sin mor samtidig med at man selv bliver mor. Det har naturligt påvirket dig og vil naturligt gøre det nu og også fremover. Derudover fortæller du at far har fået konstateret en arvelig tarmsygdom, det er en hånd melding at få, at man er kronisk syg, og det giver naturligt også nogle ekstra tanker omkring fremtiden. Selvom det er noget han sagtens kan lære at leve med, så giver det naturligt nogle ekstra tanker og bekymringer, som I godt kunne have været foruden ...
Det lyder som om at I er meget bevidste om ikke at lade alle disse ting påvirke jeres dreng og det er rigtig godt. Men som du selv skriver, så kan det jo nok ikke undgås at han mærker jeres følelser og at de sidste måneder naturligt har været svære og præget af manglende overskud. Og det kan naturligvis ikke udelukkes, at det har betydning for hans rytme og hans søvn.
Men, når det er sagt, så er det jo ikke grunden alene - også væske i ørerne og smerter fra ørerne vil naturligt spille ind. Og hvis han har mellemørebetændelse skal han naturligvis behandles. Det kan også være en idé at give ham smertestillende i en periode, så det ikke er fordi at han har ondt, at han vågner.
Søvnassociationer spiller også ind - og det har således betydning om han falder i søvn i din favn eller der, hvor I ønsker han skal sove. Om han falder i søvn med brystet, med at kune nulre dit hår osv. Alle de små ritualer I har omkring ham, når han skal sove, vil påvirke hans evne til at kunne komme videre i søvnen, når han vågner om natten.
Alder og udvikling spiller ind - han er som du nævner i separationsfasen og øver sig derfor både mentalt og fysisk i at adskille sig fra dig/jer. Og for at kunne separere sig, så er han naturligt også nødt til at føle sig ekstra knyttet til. Derfor vil man ofte opleve at børn i denne alder klynger sig lidt ekstra. De søger f.eks. brystet lidt mere hyppigt. Man vil på samme måde ofte opleve at barnet protesterer mod at skulle sove, han vil ikke lægge sig ned, men vil sidde op, følge med i hvad der sker. Og prøver I at putte ham, så bliver han sur og frustreret. Han vil opleve, mærke verden, vil ikke gå glip af noget - heller ikke selvom han tydeligt er træt og har brug for at sove, så kæmper han imod. Det hører alderen til.
Børn i jeres drengs alder sover ofte ca 14 timer i døgnet. Og mange børn sover ofte meget korte lure om dagen. De to lure kan i denne alder godt være på 2½ time samlet, så barnet f.eks. kun sover 45-60 minutter om formiddagen og sover 1 ½ time over middag - og det er okay. Andre børn sover 4 timer samlet i løbet af dagen, men de fleste sover i denne alder mindre, netop på grund af den udvikling de går igennem lige nu.
Det lyder lidt som om at jeres dreng faktisk hører til de børn der ikke sover så meget om dagen og når han så sover 2 timer om formiddagen, så er han naturligt rigtig svær at få til at sove en længere middagslur. Samtidig vil middagsluren ofte også komme til at ligge så sent, at den risikere at påvirke hans putning om aftenen eller påvirker nattesøvnen og derfor kan det nogle gange være en idé at forsøge at arbejde på en rytme, hvor han sover kortere lur formiddag og sover længere lur til middag - og hvor middagsluren, så ligger lidt tidligere end den gør hos jer lige nu.
Generelt skal han jo have lov til at sove som han viser behov for og han skal ikke vækkes af sin lur. Men det er samtidig vigtigt at I forsøger at hjælpe ham med en rytme, som passer godt til hans alder og udvikling og hvor han får den søvn han har behov for, samtidig med at I forsøger at påvirke hans indre ur til en rytme, hvor han lettere vil kunne overgive sig til søvnen og hvor nætterne også fungerer godt.
Og jeg tænker derfor at I måske skulle prøve at se om han kan nøjes med 1 times formiddagslur? Oplever I at han vågner op af sin lur og skal hjælpes med at sove videre? I givet fald kunne det være et forsøg at tage ham op der og aktivere ham, give ham mad osv. og så arbejde på at få ham til at sove en længere middagslur i stedet.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, fuldkornsbrød som nu, frisk frugt i hånden og tilbydes også frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 og sover her måske 1 time
Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskellige pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, må også gerne få varm mad til frokost, det kan være rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Tilbydes banan og en kop lun mælk (eller ammes - forklaring følger). Og puttes til middagslur ca 13.30-14. Og sover her så gerne 1 ½ - 2 timer
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden. Tilbydes en portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand eller mælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød ca 19.30
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig god fra begge bryster og sover herefter videre
Som du kan se så ligner min plan jeres rigtig meget - det der er forskellen er, at formiddagsluren er den korteste lur og middagsluren den lange lur. Derudover er det vigtigt at jeres dreng kommer op fra sin middagslur før kl 16, da der ellers godt kan være en risiko for at denne lur påvirker nattesøvnen for meget ...
Det er helt i orden at I f.eks. til middagsluren vælger at trille ham i barnevognen og køre ham en tur for på den måde at holde ham sovende og hjælpe ham til at overgive sig til søvnen. Du skriver at han ikke er glad for hverken at sidde eller ligge i vognen, prøv dog at sætte ham op, med ryglænet i ryggen og giv ham en rosinbolle, lidt frugt eller lignende at gumle på. Det kan hjælpe ham til at slappe af og sidde mere stille og på den måde falde bedre til ro og således overgive sig til søvnen.
Det vil på samme måde være okay at du lægger dig og ammer ham, når han skal sove til middag. Han lyder til at spise okay og hvis det lige nu er brystet og dermed amningen der får ham til at koble fra og som gør at han kan finde ud af at overgive sig til søvnen, så er det okay at du lægger dig med ham i dobbeltsengen og ammer ham midt på dagen. Når du gør det, så prøv dog at nå dertil, hvor du ammer ham, han slipper, kikker på dig, triller om på siden og falder i søvn. Så han ikke lærer at sove med brystet i munden, men stadig lærer at sove uden. Lad ham blive liggende i din seng og sove middagslur der, naturligvis sikre at han ikke kan trille ned og komme til skade. Men lad ham sove, for hvis I prøver at flytte ham, vil han sandsynligvis vågne op og blive ked af det og igen få svært ved at sove og det er der ingen grund til.
I kan også overveje om en kop mælk inden putning vil være fint i stedet for amning eller om han måske ville have glæde af en flaske. Man kan sige at i princippet behøver han ikke få flaske, når amningen går godt og han har den alder han har. Modsat, så ved jeg også at nogle børn netop i denne alder kan have stor glæde af flasken - han kan f.eks.selv holde flasken i hånden i barnevognen og på den måde selv finde ro, når han skal sove til middag. Der kan være mme i flasken eller der kan være vand. Det kan måske netop løse det problem I oplever med at han har svært ved at overgive sig til søvnen og efter lang tid så falder han så i søvn, men vågner så hurtigt igen, fordi han er blevet sulten eller tørstig ...
I nogle familier er flasken også god om aftenen, fordi far kan tage mere over og dermed lettere putte og samtidig så vil mme hos nogle børn mætte mere end modermælk. Flaske vil hos nogle give en anden ro og gøre det lettere for barnet at overgive sig til søvnen - men naturligvis ingen garantier :) Det anbefales at man går væk fra flaske i 12-18 måneders alderen og de fleste børn er 13-15 måneder, når de slipper flasken helt.
Det kan nogle gange hjælpe at fjerne den ene side af tremmerne på hans seng og så koble hans seng til jeres seng. Naturligvis også her sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Ved at koble sengene sammen, så kan I lære ham at sove i egen seng, men kan samtidig ligge ved siden af ham. I kan holde ham i hånden, kærtegne ham osv. som han viser behov for uden at I behøver stige ud af jeres seng. Han kan også krybe over til jer og søge jeres nærhed og tætte kontakt, hvis det er det han har behov for :)
Det kan på den måde nogle gange være en rigtig god idé at give ham masser af nærhed og fysisk kontakt, samtidig med at I naturligvis holder fast i at han ikke skal ammes hele natten, at han ikke behøver blive gået rundt med for at sove osv.
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske