Svar: Sove selv
7. april 2013
Alder:
20 mdr.
Kære trætte mor og utilfredse far :)
Sygdom kan ødelægge alle ellers så gode søvnvaner og rutiner og når jeres datter har været syg, så føles det naturligt som at blive slået tilbage til start. Sådan er det, det kan I ikke ændre på.
Men nu hvor hun er rask, så er det naturligvis helt okay at arbejde på at hun igen lærer at sove i sin egen seng. Og at hun stille og roligt lærer at hun kan være tryg nok ved dette, at I er der, passer på hende og hun ikke er alene.
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter lige nu. Netop i 18-20 måneders alderen har de fleste børn en periode hvor de sover rigtig dårligt. Mange børn har i denne alder svært ved at overgive sig til søvnen og mange børn vågner også med skrig, og kan græde ulykkeligt om natten. Det handler om at børn i denne alder begynder at have mere farefornemmelse.
Farefornemmelsen betyder at hun lige nu oplever verden større og mere farlig - hun klatrer op og finder ud af at hun ikke selv kan komme ned, hun løber hurtigt og falder, slår hul på knæet osv. Hun oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra hende, skubber til hende, nogle bider måske og hun møder også modstand fra jer, I holder fast i hende, så hun ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når hun skal sove og også om natten.
For alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes og gør det svært at slippe en dag fyldt med oplevelser. Samtidig bliver oplevelserne bearbejdet, når hun drømmer. Derfor vil børn i denne alder godt kunne vågne op med skrig og være rigtig kede af det. Faktisk kan det nogle gange virke som om at de har mareridt og det er ofte også i denne alder, at børn begynder at have anfald af natteskræk ...
Derfor er det vigtigt at I giver jeres datter den nærhed og ro som hun lige nu viser behov for, gør hende tryg, når hun skal sove og beroliger hende, når hun vågner om natten. Tryghed er alfa omega.
Nogle familier vælger at lade barnet sove i soveværelset. Det kan her være en god ide at fjerne den ene side af tremmesengen og koble hendes seng til din seng. På den måde kan hun ligge i egen seng, men stadig have dig ved siden af. Du kan lade hende få den beroligende hånd, som hun lige nu viser stort behov for, hun kan mærke at du er der og føle sig helt tryg ved at sove. Og du kan samtidig ligge i din egen seng, du skal ikke op flere gange om natten og du vil selv sove bedre.
Andre familier vælger at holde barnet på eget værelse og har så en madras på gulvet hvor de sover sammen med barnet. På den måde kan barnet lære at forbinde hele natten med at skulle være på værelset og ikke komme ud og ind til forældrene.
Og i atter andre familier, så kan det være en rigtig god idé at putte barnet på eget værelse og når og hvis hun så vågner om natten, så kan hun komme ind til jer, få den tryghed og ro hun viser behov for - og når hun så sover tungt og godt igen og du synes at pladsen i din seng bliver for trang, så bærer du hende ind i egen seng. Det kan have den fordel, at hun oplever både at blive puttet i egen seng og også oplever at vågne i egen seng om morgenen. Det kan gøre at hun bliver lettere at få til at sove videre om natten, når hun har sine opvågninger.
Og ja, så er der naturligvis også den mulighed at I vælger at holde fast i at hun skal sove i sin seng, selv falde i søvn der om aftenen og kunne det uden at I er der - f.eks. ved at bruge strygetøj metoden. Og det er naturligt også en mulighed hos jer, spørgsmålet er dog, hvad I alle tre er parate til og hvad I fornemmer vil kunne lade sig gøre bedst muligt.
Generelt kan man sige at I forhold til at komme væk fra det med at skulle holde dig i hånden, for at kunne sove, så kan det være en rigtig god idé at gøre det, at når du læser historier, så beder du hende om at slippe din hånd, så du kan bladre siden i bogen og vise hende billeder. Du har altså et formål med at hun skal slippe som ikke handler om at du ikke vil holde hende i hånden, men som handler om at det er nødvendigt, for at du kan læse for hende. Og på den måde lærer hun stille og roligt at hun ikke behøver holde dig i hånden hele tiden. Denne metode kan bruges uanset hvor hun sover, bare du læser godnathistorie. Og samtidig kan hun så naturligvis have sin puttebamse hos sig.
Du spørger hvordan I kommer frem til at kunne bruge strygetøj metoden og det er en rigtig god idé at gå frem med små skridt. Hos jer lyder det som om at hun i første omgang skal lære at sove uden at være i favn og hvilken af ovenstående metoder I vil bruge, må I prøve at overveje. I starten vil hun måske trives med at ligge ved siden af dig og stille og roligt vil hun så acceptere at du sidder op ved siden af hende og derefter er lidt mere på afstand, f.eks. imens du så står og stryger tøj. Det kan også være at det fungerer godt nok nu med at I sidder der og at hun rent faktisk godt kan sove i egen seng på denne måde, og så er det hånden der skal trappes ud, så hun lærer at hun kan sove uden den tætte fysiske kontakt. I er der, sidder der og går ikke fra hende, og hun lægger sig til at sove og derfra så begynder I så at stå i værelset og lave noget praktisk og tilsidst går I så frem og tilbage for at hente rent tøj, der skal lægges sammen, lægges på plads eller lignende.
Hele tiden små skridt i den retning som I ønsker, men giv det tid og vis hende masse af tålmodighed og omsorg, så hun hele tiden føler sig helt tryg :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske