Svar: Mælk og mad - 7 mdr.
7. april 2013
Alder:
7 mdr.
Kære Trine
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at I er kommet rigtig godt igang med skemaden og det er rigtig dejligt. Men det lyder faktisk som om at jeres dreng nu spiser så meget skemad, at han ikke rigtig har plads i maven eller lyst til at drikke sin mælk - og det er ikke så godt. Derfor tænker jeg, at du skal skære ned i mængden af skemad.
Hvor store portioner spiser han? Hvis han f.eks. spiser 1 1/2 dl skemad af gangen, så prøv at skære ned til det halve, så han kun får 3/4 dl. skemad og derfor også har plads i maven til at drikke mere mælk.
Han er 7 måneder nu, men korrigeret kun 5 måneder og i forhold til mad og mælk, så skal du gå ud fra en "mellemalder", altså gå ud fra at han er som et 6 måneders barn. Og de fleste børn vil, når de er 6 måneder gamle drikke mellem 800-1000 ml mælk i døgnet. Det er ikke sikkert at jeres dreng kan nå op på denne mængde og det er okay, sålænge han tisser godt, urinen er klar osv. Du skal naturligvis holde øje med hans vandladninger. Hvis han drikker nok, så tisser han også godt. Et skøn på et indtag fra min side vil være at han ikke bør få under 700-750 ml mælk i døgnet og derudover skal han have vand af kop. Jeg synes dog at du skal drøfte med jeres læge, hvad hans minimums behov skal være, - hvad lægen synes vil være et acceptabelt indtag.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: ¾ dl havregrød, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur 9-9.30
Frokost 11.30-12: ¾ dl grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 13-13.30
Eftermiddag 16: ½ dl. frugtmos og får her også flaske som nu
Aften 18: ¾ dl. grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske, som tilbydes og drikkes mere eller mindre i søvne.
Som du kan se så følger min plan jeres tider - det er nok mængden af skemad og ikke tidspunkterne I skal forsøge at ændre lidt på :)
Derudover tænker jeg, at du kan overveje at skifte til en anden type erstatning. De smager alle sammen meget forskelligt og måske er han træt af smagen, han har fået længe. Det kan være en god idé at prøve et nyt produkt.
Det kan også være at du skal ændre på flaskesutten og nu forsøge med en sut til lidt større børn eller en sut beregnet til vælling, så mælken løber hurtigere til ham.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske