Svar: 7 måneder og vil kun have bryst (2)
9. oktober 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Lene
Ud fra din beskrivelse lyder det som om at din datter måske hører til de børn som gerne vil have mere af familiens mad og dermed ikke behøver den meget mosede og meget fine mad.
Hun kan godt tygge uden tænder, du skal bare sørge for at det er små bløde stykker mad hun for. Du kan f.eks. forsøge med lidt blødt brød i små tern, med lidt smør eller smørbart pålæg. Du kan også forsøge med en gaffel og hjælpe hende til at spise med den, hvis det er mere interessant end skeen. Jeg har set børn der i en alder af 7½ mdr. godt kunne finde ud af at føre gaflen til munden, hvis mor hjalp maden op på gaflen. Eller bruge en teknik, hvor maden sidder på gaflen, undersøges og derefter pilles af og med fingrene puttes i munden.
Du må gerne give hende små stykker kogte grøntsager, det kan f.eks. være ærter, majs, gulerod, kartoffel, brocholi osv. Du kan også forsøge med lidt godt kogt pasta, for at se om det har mere interesse end skemad.
Din datter er jo en stor pige (mere end 9 kg, så vidt jeg husker) og hun må jo et eller andet sted blive sulten, hvis hun ikke får mælk. Derfor kan det godt være løsningen ikke at amme mere end højst nødvendigt. Den dag hvor du kun ammede hende to gange, - var hun ulykkelig, da du lagde hende til eller var det din bekymring om at et eller andet skulle hun jo have?
Jeg tænker at hvis hun ikke er ulykkelig og på den måde beder om brystet, så prøv at lade være med at amme hende. Sålænge hun drikker vand får hun jo sin tørst stillet. Præcist hvor mange dage I skal forsøge dette, tør jeg ikke sige, men fordi du gør sådan i to dage, det burde hun ikke tage skade af, da hun jo drikker væske.
Noget andet er at du har det rigtig dårligt med at din datter ikke spiser og det kan jeg sagtens forstå. Men din datter ved det også og hun fornemmer meget, hvordan du er og hun bliver naturligvis også påvirket af dette. Selv om hun ikke er ældre end hun er, så er det jo interesseskabende ikke at spise.
Forsøg derfor at placere en tallerken foran hende, og i øvrigt ikke interessere dig for meget for, hvad der glider ned. Forsøg at tilbyde hende mere af jeres mad, da hun tilsyneladende er mere interesseret i din tallerken end i sin egen.
Lige nu er det et spørgsmål om at det skal være hyggeligt og rart at spise, så det ikke allerede nu bliver en magtkamp. Jeg ved godt at det er lettere sagt end gjort, men der er trods alt ingen børn i hverken Danmark eller hvor du bor, som endnu er døde af sult:o)
En mulighed er også at du forsøger med flere af de industrielt fremstillede produkter. Nogle børn synes dette er langt bedre end hjemmelavet mad. Det vigtigste er ikke så meget hvad hun spiser, men at hun begynder at spise, hvis du forstår hvad jeg mener. Naturligvis skal det dog stadig være en sufficient kost.
Spiser I samtidig? Det at sidde sammen om bordet og hygge sig med måltidet er altid godt. Lad hende smage fra din tallerken hvis hun vil det.
Hvordan er dit eget forhold til mad. Nyder du selv at spise og hvad viser du med dit kropssprog? Jeg tænker her på at det er enormt vigtigt at du selv synes at den mad du serverer for din datter er noget af det lækreste, uhm hvor smager det godt. Hvis din datter får den mindste fornemmelse af at du egentlig synes grød er ulækkert, så synes hun det også.
Hvem kan du få hjælp af? Måske vil det være anderledes, hvis en anden person gav din datter mad, en som jo af gode grunde ikke kan amme hende, og så er den mulighed udelukket. Har du nogen omkring dig, måske skulle du prøve at forlade hjemmet og lade en anden passe din datter et par timer, i håb om at når du ikke var der til at amme, så ville din datter åbne munden. Du kan prøve det en gang sammen med far.
Jeg er sikker på at hendes opvågninger om natten kan skyldes at hun har behov for mere mættende mad. Selv om det er svært så må du prøve at væbne dig med tålmodighed og jeg håber at nogen af ovenstående ting vil være med til at gøre en ændring. Jeg sneder dig lidt af mine tanker og så må du selv vælge ud, og tænke over hvad du kan bruge.
Fortsat held og lykke med hende og tak for dine i øvrigt pæne ord.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske