Svar: Slår sig
9. oktober 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Fie
Jeg kan godt forstå din bekymring for flere slag i hovedet er jo ikke særlig godt i længden, på den anden side kan vi jo ikke pakke de små poder ind i vat, eller lægge tykke tæpper overalt i huset:o)
Det at lære at kravle og rejse sig ved ting og øvelse gør mester. Der vil altså vilkårligt komme en periode, hvor dine piger slå sig lidt mere end tidligere.
Det er naturligvis vigtigt at du skærmer der værste steder af, altså sætter sikringer på bordhjørner, så de ikke falder ind i et hjørne og slå sig der, skærmer for en evt. brændeovn, så de ikke kan falde ind i en brændeovn og brænde sig der, i det hele taget sørger for at de ikke kravler om og dermed falder ned fra ting, hvor de vil slå sig voldsomt osv.
Dine piger udvikler sig helt normalt og lyder ikke til at være mere klodsede end andre børn på samme alder. Måske lidt mere fremmelige, da de kun er 8½ mdr. og allerede rejser sig op selv.
Det kræver øvelse at lære at holde balancen, når man først har fået rejst sig op og vil sætte sig ned igen. Du kan derfor evt. støtte dine piger ved at hjælpe dem med at synke ned i knæ og lande på numsen, så de får fornemmelsen af at lande der i stedet for at ryge bagover og slå sig meget.
Vær opmærksom på at når børn begynder at rejse sig op, så gør de det ved at holde fast i ting. Det vil sige at der er en risiko for at møbler eller andet kan vælte ned over den pige som trækker sig op ved at holde i dem. Hvis I derfor har meget spinkle møbler, som f.eks en stander lampe eller lignende, så kan det være en fordel at sætte foden på denne ind under en noget tungere lænestol, så dine piger ikke får væltet tingene ned over sig.
Vær også opmærksom på at nu hvor de begynder at rejse sig, så vil de også kunne nå længere/højere end de tidligere kunne. Måske kan de nu få fat i el-kedlen på køkkenbordet (ledningen), eller strygejernet, eller den varme kaffekande som står på sofabordet.
Det er altså en balance imellem at sikre hjemmet, så de ikke kommer mere til skade end højst nødvendigt, men samtidig skal de jo også lære og kan som sagt ikke pakkes ind i vat.
Fortsat held og lykke med dem.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske