Svar: Revnede brystvorter
9. oktober 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Kaja
Først et stor tillykke med den lille søn:o)
Din lille drengs tunge er ru som en kattekillings tunge, det virker lidt som sandpapir og når han dier på brystet, så bruger han sin tunge til at malke med. Det er derfor helt naturligt at der i begyndelse kan blive slidt lidt hul på vorten, også selv om barnet er lagt rigtigt til og dier med flot teknik.
Det at barnet slider på vorten og at du lader brystet lufttørre med barnets spyt og mælkerester, er med til at hele vorten og med til at sørge for at du får dannet 'sålelæder'. Hvis ikke du allerede lader brystet lufttørre kan dette derfor være en mulighed.
Omkring brug af ammeskaller vil jeg sige at det virker rigtig godt for nogen mødre, som ikke ville være foruden, men forandre duer det ikke. Nogle kvinder oplever at brystet hærder bedre, hvis det holdes tørt, hvor andre oplever en bedring i fugtig sårheling, som brug af ammeskaller jo er. Det er således en smagssag om man er til tør sårheling eller fugtig sårheling.
Ammer du med forskellige ammestillinger? Ellers er netop dette vigtigt i sårhelingen. Alt efter hvordan din søn bliver lagt til, så bruger han sin tunge forskellige steder på brystet og slider dermed forskellige steder. Det er derfor en rigtig god idé at skifte imellem den traditionelle stilling, tvillinge-/indianerstilling og at ligge ned.
Det er mit helt klare indtryk at kvinder som er meget lyse i håret, altså blonde eller rødhårede kvinder, som ikke har så meget pigment, ofte har tendens til mere revnede brystvorter end de mere mørklødede kvinder. Måske hører du til de lyse?
For at give et tidsperspektiv, så vil jeg sige at dine vorter vil hærdes i løbet af tre uger efter fødslen, så der er altså lys forude og det er ikke unormalt at du stadig føler at vorterne er ømme.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske