Brev:
Falde i søvn uden svøb
29. marts 2013
Alder:
11 mdr.
Falde i søvn uden svøb
Hej Helen,
Tak for tidligere hjælp. Håber du har endnu et godt råd.
Min datter har nu i næsten alle sine 11 levemåneder sovet i svøb for tryghedens skyld (hun er født 7 uger for tidligt) men nu vil hun ikke længere svøbes men karter rundt i sengen og kan ikke finde hvile. Ikke før hun på det nærmeste kollapser af træthed. Jeg har forsøgt at lægge min hånd på hende men hun er alt for urolig til at det virker. Det har virket den sidste tid med svøb. Hun vil heller ikke have dyne på.
Når hun så er kollapset af træthed vågner hun ofte og skal have sutten og har nogen gange svært ved at finde hvile igen. Det varer ikke længe før bunden i hendes seng skal sættes ned men da vil jeg ikke kunne nå og derved ikke kunne lægge en hånd på, men hvordan kan jeg så få hjulpet hende med at finde ro? Vi har for et par dage siden sovet ude og der fandt hun sig i at blive svøbt, faldt i søvn i vores seng med min arm omkring sig og kunne derefter løftes over i egen seng. Dette kan dog ikke gøres hjemme, da hun da skal bæres igennem en oplyst stue ind til eget værelse.
Du har i et tidligere brev skrevet at min datter var gammel nok til to lure om dagen men det er ikke lykkedes os at få hende til. Hun sover mellem 2-3 lure af 40-60 min varighed som det er i øjeblikket. Vores dagsrytme ser nogenlunde således ud:
Hun vågner lidt i 6 om morgenen får havregrød med frugtmos og mælk af kop ca kl 6.30
Hun lægges ca kl 8
Vågner ca kl 9
Kl ca 9.30 får hun yougurt naturel med frugtmos og en halv bolle med smør og vand af kop.
Hun lægges igen ca 10.30 og vågner ca 11.20
Får frokost kl 12 rugbrødshapsere, grøntsagsmos, ostehaps og evt lidt figenstang. Samt mælk af kop.
Ca 13.30 lægges hun igen.
Hun får lidt bolle med smør og frugt samt mælk af kop ca. Kl 15
Og er her vågen til aftensmad kl 18. Vi prøver at lægge hende men det er ikke altidvdet lykkedes selvom hun er træt. Vi har tidligere givet hende bad efter aftensmaden men hun har på det seneste været for træt så vi er begyndt at gøre det før aftensmaden.
Hun spiser det samme som os til aften evt suppleret med grøntsagsmos. Hun styrer ofte selv gaflen eller får fingermad.
Hun lægges til at sove mellem 19 og 19.30.
Hun har de sidste par nætter haft vågnet i løbet af natten og været meget ulykkelig det eneste der har fået hende til at falde til ro er en flaske mælk. Betyder det at hun ikke får næring nok i løbet af dagen?
Har du en ide til hvad der kan hjælpe?
Hilsen Katrine