Brev:
Søvnproblemer, 2 år præmatur barn
29. marts 2013
Alder:
2 år
Søvnproblemer, 2 år præmatur barn
Hej Helen
Vores søn på 2 år (f. 25/3-2011) er født 8 uger for tidligt, hvilket har givet os udfordringer på forskellige fronter. Bl.a. start i dagpleje, for mange indtryk og ikke mindst søvnen!
Vi oplevede i dette års start en markant forbedring på søvnen til trods for min mors død. Men nu efter næsten 3 måneder med sammenhængende søvn kommer problemerne så tilbage......??!
Vi overvejer om hvordan vi skal takle det, tidligere har vi ”bare” indordnet os og ikke fået vores søvn, men nu ved vi jo han godt kan sove igennem....
Så hvad kan vi gøre?
Vi fører dagbog, men kan ikke rigtig se hvad det kan skyldes?
Problemet:
Han er lidt utilfreds når vi putter ham men sover hurtigt, han vågner så op flere gange i løbet af natten, han ser vågen ud men er alligevel i en sovende tilstand??? (giver det mening?)
Nogle gange kan far (og KUN far) komme af sted med at ligge ham igen men på et eller andet tidspunkt i løbet af natten er vi nød til at tage ham ind i vores seng. Det ville heller ikke være noget problem hvis ikke han havde en voldsom træng til at nappe i huden på halsen og han gør det så hårdt at det gør ondt og det er helt umuligt at sove!
Nægter jeg ham at nappe i huden bliver han helt hysterisk.
Hvis vi prøver at blive ved at lægge ham i sin egen seng i sit eget værelse skriger han utrøsteligt til vi tager ham op.
Jeg har din bog og har læst omkring farefornemmelser og tænker det måske er det?
– men hvad skal vi konkret gøre? – især når han er præmatur skal man jo være lidt varsom.
Jeg har flere gange prøvet at vende ham af med napperiet men han bliver bare hysterisk hver gang, jeg tænker han måske mangler min hals at nappe i og det er derfor han vågner??
Vi har også prøvet med junior seng, så han selv kunne komme når behovet var der, men det gik ikke godt han steg ud af den hele tiden og begyndte at lege med sit legetøj eller kom ind til os i stuen, så han fik sin tremmeseng igen.
Han er ellers meget lærenem kan mange ord samt baby-signing og vi syntes vi har en go kommunikation med ham. Han har dog et temperament der er noget voldsomt men vi syntes vi er gode til at give ham grænser trods alt.
Han viser dog kun sine følelser hjemme, når vi er ude er han altid så nem og sød at det er svært for både familie og venner at forstå de problemer vi har.
Jeg håber virkelig du kan give os nogle redskaber til hvordan vi får vores søvn tilbage.
Venlig hilsen
”De søvnige forælder”