Svar: Vil ikke spise brød.
29. marts 2013
Alder:
15 mdr.
Kære Victors mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres dreng spiser godt. Det lyder også som om at han er glad for mad og som om at han spiser stort set alt - men brød er ikke det han foretrækker. Og jeg tænker at det er okay.
Det er godt, hvis du stadig giver ham grød til morgenmad eller som godnatgrød, så han på den måde stadig får gryn. Derudover må du også gerne give ham linser, bønner, ris og pasta (variere mellem de lidt grovere og lysere typer), bulgur, couscous og lignende. Grøntsager, kød og fisk er også vigtigt og indgår naturligt som en fast del af hans kost. Det er på den måde fint en gang imellem at give ham varm mad til frokost og bruge rester fra aftensmaden igen næste dag :)
Derudover er det rigtig fint netop at gøre det du allerede gør - at servere lidt brød for ham hyppigt, og lade det indgå som en naturlig del af jeres mad. Når han ser at I andre spiser brød, så vil han naturligt blive tryg ved det og ofte på sigt, få lyst til selv at spise det - han vil spejle sig i jer og i det I gør. At han lige nu piller pålægget af, fordi han synes det smager bedre er okay :)
Det er også rigtig fint at variere mellem den forskellige brødtyper, så han smager lidt forskelligt og stille og roligt begynder at spise brød igen. Hjemmebagte boller kan være en rigtig god idé - mange børn kan rigtig godt lide hjemmebag. Det kunne f.eks. være havregrynsboller, som også kan fryses og lunes i ovnen. De har en mild smag, som mange børn godt kan lide ...
Og ja - så lyder det som om at det er en periode og at det går over igen, og at I skal forsøge at tage det stille og roligt. Han lyder ikke til at mangle noget og lyder generelt glad for mad og glad for at spise og det er det vigtigste :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske