Svar: Mad og søvn om natten
8. oktober 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Camilla og Mads
Din søn er nu 4½ mdr. og han er en stor dreng. Jeg tænker derfor at han måske er ved at være sulten eller have behov for noget andet og mere mættende end modermælk.
Vælling kan være en løsning, men trives din søn godt på modermælk, hvilket man jo må skønne at han gør, så kan du i princippet springe vællingen over. Vælling er jo det samme som en tynd grød og derfor kan du i stedet overveje om du skulle begynde at introducere lidt skemad.
I begyndelsen vil det kun være smagsprøver og det vil komme ud over den daglige amning. Efterhånden som han spiser større portioner vil et skemåltid udgøre et ammemåltid, men det vil tage noget tid endnu.
Du kan forsøge med lidt grød eller mos. Start med en smule på et tidspunkt af dagen, hvor han virker vågen og interesseret, ikke når han lige har spist bryst og derfor ikke er sulten, mere 1-1½ timer efter, hvor han godt kan spise lidt, men stadig ikke er så sulten at han ikke har tålmodighed og lyst til noget nyt.
Begynd med at give ham det samme, f.eks. lidt majs- eller risgrød en gang om dagen i nogle dage. Hvis dette går godt forsøger du to gange dagligt og hvis han kan kapere dette, så kan du skifte det ene måltid ud med en anden type grød eller mos.
Som sagt er han jo en stor dreng, så jeg forestiller mig at han, når han begynder at få mere fast føde også vil ændre sit sovemønster, både om dagen og om natten.
Det er rigtigt at alt formeget mad lige inden sengetid, godt kan give uro i maven. Her kan vælling være en løsning for nogen. Hvis du vælger at give vælling for at prøve effekten af dette, så vær opmærksom på at han i alderen 4-6 mdr. max må få hvad der svarer til 2 måltider (flasker) vælling i døgnet.
Fortsat held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske